Volkswagen ID.7 Zwitserland hero mobiel

10 juli 2024

Roadtrip door Zwitserland met de Volkswagen ID.7

Ondanks een steeds beter Europees laadnetwerk, heel veel snelladers en grotere rijbereiken van de nieuwste elektrische auto’s, vinden veel EV-rijders het nog steeds spannend om een lange vakantietrip te maken. Bijna de helft maakt zich nog zorgen over zo’n lange elektrische reis. Is dat terecht? Volkswagen nam de proef op de som en reed met de nieuwe ID.7 naar Zwitserland om daar de ‘E-Grand Tour of Switzerland’ te rijden.

Bijna de helft van de EV-rijders is bezorgd over de autovakantie, kopte AutoWeek onlangs. Uit onderzoek bleek dat de meeste EV-rijders inmiddels wel met vertrouwen uitzien naar een autovakantie deze zomer, maar nog altijd een behoorlijk deel wel bezorgd is over verschillende zaken. Zwitserland speelt daarop in met de speciale E-Grand Tour. De gewone Grand Tour of Switzerland bestaat al langer, maar deze uitgezette en bewegwijzerde roadtrip door het Alpenland is nu geschikt gemaakt voor elektrische auto’s. Een compact netwerk van meer dan 300 laadstations levert stroom langs het hele traject voor gegarandeerd rijplezier in alle rust en comfort. Een ideale bestemming voor het elektrische vlaggenschip van Volkswagen dus! De route loopt van door palmen omzoomde meren naar grandioze gletsjerlandschappen en van middeleeuwse dorpen naar bruisende steden. In een paar dagen maak je kennis met alle facetten van Zwitserland en het valt op hoe veelzijdig dat land is. Het oosten is rustig, niet toeristisch, terwijl je in het zuiden al duidelijk een mediterrane sfeer treft. Daartussen kom je de mooiste Alpenpassen tegen. De route van de E-Grand Tour is te volgen via een speciale app van Zwitserland Toerisme en er staan overal speciale verkeersbordjes.

Twee keer een half uurtje laden

Maar eerst moet de reis van Nederland naar Zwitserland volbracht worden. Spannend? Niks ervan! Volkswagen legde de 870 kilometer van Nijmegen naar startpunt Appenzell af in 9 uur en 43 minuten over de Duitse Autobahn met een kruissnelheid van circa 130 km/uur. Ze vertrokken met een acculading van 80% en moesten in totaal twee keer een half uurtje laden. Wanneer je bedenkt dat je toch af en toe de benen moet strekken, een sanitaire stop maakt of een broodje eet, kost dit dus geen extra tijd. De navigatiesoftware van de Volkswagen ID.7 kiest zelf de meest efficiënte laadstops en zorgt voor preconditionering van de accu. De ID.7 presteerde zeer goed aan de snellader. Officieel is de maximale laadsnelheid 175 kW, maar ze zagen een enkele keer 184 kWh op het beeldscherm. Bovendien springt de ID.7 Pro heel efficiënt met de elektriciteit om, waardoor deze versie met 77 kWh accupakket een totaal rijbereik heeft van zo’n 600 kilometer. Binnenkort wordt het ID.7-gamma uitgebreid met een Pro S met een accucapaciteit van 86 kWh en circa 700 kilometer. Langs de Duitse snelwegen zijn inmiddels bij vrijwel alle tankstations en grote parkeerplaatsen voldoende snelladers. In combinatie met de stilte, de ruimte en het comfort aan boord van de ID.7 maakt het de reis juist heel ontspannen. Dit is reizen in plaats van razen.

e-grandtourofswitzerland

Accu opladen in plaats van remmen slijten

De Zwitsers zouden de Zwitsers niet zijn als ze de elektrificatie van de Grand Tour niet meteen grondig hadden aangepakt. Bij elk hotel dat Volkswagen aandeed was voorzien in een laadpaal (van tevoren te reserveren!) of kregen ze een keurige uitleg over de dichtstbijzijnde laadmogelijkheid. Bij het treinstation waar de trein naar het autovrije Zermatt vertrekt, troffen ze een parkeergarage met meer dan 130 laadpalen van 22 kW! Zoveel zagen ze er nog niet eerder bij elkaar. Bij het rijden van de etappes merkten de berijders dat onderweg laden niet nodig is als je ‘s ochtends bij een hotel met volle accu vertrekt. Zelfs na een hele dag door de bergen rijden hadden ze nog bijna 50 procent lading over! Daarover gesproken: Nederland staat bekend als een ideaal land voor elektrische auto’s omdat ons land zo vlak is, maar in de bergen was het verbruik in de ID.7 niet hoger. Eigenlijk logisch, want in plaats van je remmen te verslijten bij het afdalen, laad je in een elektrische auto je accupakket weer op. Tijdens enkele afdalingen zagen ze wel 10 procent acculading erbij komen. Dat geeft een heerlijk gevoel!

Rust

Na de reis naar Zwitserland en enkele dagen roadtrippen door de bergen kunnen we vaststellen dat reizen met een elektrische auto door Europa anno 2024 een rustgevende bezigheid is. Natuurlijk, je stelt je er van tevoren op in, je mikt niet op de snelste tijd voor een enkeltje Nijmegen-Appenzell. Maar onderaan de streep duurt de reis niet eens zoveel langer dan 'vroeger'. Bovendien is het rondreizen door de Alpen met een beetje planning en de juiste keuze van overnachtingsplekken goed te doen. Oftewel: met een goede voorbereiding en een slimme elektrische auto is er geen reden om niet met een EV op autovakantie te gaan!