volkswagenid.4gtx12-2

30 januari 2025

Groene stroom voor alle ID.-modellen: Volkswagen steunt 26 zonne- en windmolenparken

Als pionier zette Volkswagen al vroeg in op de grootschalige uitbreiding van hernieuwbare energie in Europa. Nu is het merk betrokken bij 26 groene stroomprojecten, verspreid over negen Europese landen. En dat werpt zijn vruchten af, want Volkswagen kan een positieve tussentijdse balans opmaken: sinds 2021 hebben deze projecten samen zo’n drie terawattuur (TWh) elektriciteit aan het Europese elektriciteitsnet geleverd — genoeg om jaarlijks 800.000 huishoudens van stroom te voorzien. Daarmee wordt ook de CO2-voetafdruk van de ID.-modelreeks verlaagd. 

Door de meest recente inspanningen levert Volkswagen een belangrijke bijdrage aan het klimaatneutraal maken van de economie. Zo heeft een ID.4, die uitsluitend wordt aangedreven door de groene-stroomnetmix van de EU, na ongeveer 66.000 km al een lagere CO2-voetafdruk dan een vergelijkbare dieselauto – dat blijkt ook uit een levenscyclusanalyse*. "We zijn van plan om onze betrokkenheid op het gebied van hernieuwbare energie elk jaar te vergroten, in lijn met de ontwikkeling van de verkoop van ID.-modellen", zegt Andreas Walingen, CSO en Hoofd Strategie van het merk Volkswagen Passenger Cars. “Met de grootschalige ontwikkeling van Europese wind- en zonneparken willen we onze klanten in de regio helpen bij hun inspanningen om hun ID.-modellen altijd netto koolstofneutraal te gebruiken. Dit laat zien dat onze inzet voor duurzaamheid een stuk verder gaat dan alleen de elektrificatie van auto’s.”

Zon uit Portugal, wind uit Zweden

Een zonnepark bij Vila Real in het noorden van Portugal, met een jaarlijkse productie van meer dan 60 GWh, en een windmolenpark in Djupdal, Zweden, dat Volkswagen voor 70% ondersteunt en meer dan 1.000 GWh per jaar levert, behoren tot de grootste groene stroomprojecten die door Volkswagen worden gesteund. Wolfsburg zet zich dan ook breed in voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie in Europa. Op dit moment ondersteunt Volkswagen 18 zonneparken en acht windmolenparken verspreid over landen als Spanje, Zweden, Finland, Portugal, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Nederland en Polen. De steun is gericht op de lange termijn, normaalgesproken voor een periode van 10 jaar. 

windmolenparkvw

Via deze projecten worden zogenaamde Energy Attribute Certificates (energiecertificaten) verkregen, die de herkomst van de hernieuwbare energie bevestigen. Alleen al in 2024 hebben deze projecten samen ongeveer 1,1 TWh aan groene stroom opgewekt. Dat is ongeveer de jaarlijkse energiebehoefte van 300.000 huishoudens, vergelijkbaar met de elektriciteitsvraag van het volledige Volkswagen ID.-wagenpark op de Europese wegen. Die energiebehoefte is momenteel nog niet volledig wordt gedekt door hernieuwbare energie, omdat groene stroom niet overal op de weg beschikbaar is. Uit een studie** blijkt dat ongeveer 40 procent van de elektriciteit die nu wordt gebruikt voor het opladen van elektrische auto’s afkomstig is uit "grijze" bronnen. Met de groenestroomprojecten wil Volkswagen dit aandeel over een periode van 10 jaar klimaatneutraal maken, ervan uitgaande dat elke auto 200.000 km aflegt. Hiermee kunnen de ID.-modellen verder bijdragen aan de decarbonisatie van mobiliteit. Decarbonisatie, met de transformatie naar e-mobiliteit, is een van de drie belangrijkste pijlers in de duurzaamheidsstrategie van Volkswagen.

idladengroenestroom

Groene stroom verkleint de CO2-voetafdruk van ID.-modellen aanzienlijk

Eigenaren van een ID.-model kunnen de koolstofbalans van hun elektrische auto rechtstreeks beïnvloeden, door het type stroom te kiezen dat ze gebruiken voor het opladen in de gebruiksfase. Dit inzicht komt voort uit de levenscyclusanalyses* die Volkswagen heeft uitgevoerd. De analyses laten zien hoeveel CO2 een auto kan besparen gedurende zijn hele levenscyclus — van grondstofwinning en productie, tot gebruik, demontage en recycling. Elektrische auto’s opladen met groene stroom heeft een grote impact op het bevorderen van elektrisch rijden. Dit blijkt onder andere uit de levenscyclusanalyse voor de ID.4 Pro, die is beoordeeld door TÜV NORD*.

De analyse vergelijkt de CO2-uitstoot van de ID.4 Pro met die van een vergelijkbare dieselauto over een afstand van 200.000 kilometer. In deze vergelijking veroorzaakt de ID.4 Pro ongeveer 25 procent minder CO2-uitstoot gedurende zijn levenscyclus dan de dieselauto. Als de ID.4 Pro altijd wordt opgeladen met de groene elektriciteitsnetmix van de EU, dan daalt de uitstoot zelfs met 50%. Hoewel de productie van elektrische auto's meer CO2-uitstoot veroorzaakt, wordt dit tenietgedaan in de gebruiksfase. Dit effect wordt verder versterkt wanneer er consistent groene stroom wordt gebruikt tijdens het laden. Concreet gezegd laat de vergelijking hierboven zien dat de ID.4 Pro een lagere CO2-voetafdruk heeft na ongeveer 66.000 kilometer bij het gebruik van de groene stroommix van de EU, en na ongeveer 97.000 kilometer bij gebruik van de conventionele EU-elektriciteitsmix.

Veel mogelijkheden voor groen laden

Volkswagen-rijders hebben toegang tot een Europees laadnetwerk met meer dan 750.000 laadpunten. Dit omvat ook het IONITY-snellaadnetwerk, dat meer dan 4.000 HPC-laadpunten biedt die volledig op hernieuwbare elektriciteit werken. Vanaf mei 2024 introduceert Volkswagen-dochter Elli een nieuw product op basis van hernieuwbare energie: Volkswagen Naturstrom Flex. Dit nieuwe, dynamische energietarief weerspiegelt de marktprijsschommelingen per uur en laat klanten profiteren van lagere marktprijzen wanneer ze hun elektrische auto thuis opladen. In combinatie met de slimme laadfuncties van de nieuwe Elli Charger kunnen de laadkosten voor elektrische auto’s met wel 40% worden verlaagd. 

In juli 2023 was de Volkswagen Groep met het merk Elli de eerste Duitse autofabrikant die begon te handelen op de grootste energiebeurs van Europa: EPEX Spot. Daarmee is het mogelijk om de vaste tarieven te vervangen door een elektriciteitstarief dat zich aan de marktomstandigheden aanpast. Op die manier kan Volkswagen blijven bijdragen aan een laagdrempelige transitie naar elektrisch rijden.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat De Waal Autogroep vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

*/ 02Volkswagen AG gaf TÜV NORD de opdracht om als onafhankelijke externe instantie een kritische beoordeling uit te voeren van zijn LCA-studie in overeenstemming met de toepasselijke normen DIN EN ISO 14040 en DIN EN ISO 14044. In overeenstemming met de norm werden de productiefase vanaf de winning van grondstoffen, de gebruiksfase bestaande uit personenvervoer van meer dan 200.000 km in de WLTP-rijcyclus en ontmanteling voor recycling (zonder batterijsysteem) als kader gebruikt. De milieueffecten werden beoordeeld met behulp van speciale software, waaronder een database met gemiddelde upstream-ketenwaarden. Met betrekking tot de stand van de techniek van LCA's moet worden opgemerkt dat de berekeningsmethoden voor LCA's in de auto-industrie voortdurend verder worden ontwikkeld. Naast andere veranderingen worden generieke gegevens en aannames steeds vaker vervangen door voertuig- en bedrijfsspecifieke gegevens; toekomstige berekeningen kunnen dus leiden tot aanzienlijke afwijkingen van eerdere LCA-waarden. Daarom moeten LCA's worden gezien als een status op het moment van uitvoering (momentopname van de respectievelijke aannames), vertegenwoordigen ze geen gegarandeerde producteigenschap in juridische zin en zijn ze niet geschikt voor vergelijkingen met LCA's van andere autofabrikanten. Naar verwachting worden in 2025 de respectievelijke harmoniserende EU-normen gepubliceerd. Voor geselecteerde onderdelen zoals de batterijcellen worden aparte analyses uitgevoerd door Volkswagen. Zie voor meer informatie over deze LCA-studie het “Green Finance Report 2024” op https://www.volkswagen-group.com/de/publikationen/weitere/green-finance-report-2024-englisch-2722.

**Volgens een onderzoek uit 2023 van het Fraunhofer-instituut is hernieuwbare elektriciteit nu al goed voor 61 procent van de stroom die wordt gebruikt voor het opladen van volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen, terwijl stroom uit niet-hernieuwbare bronnen de resterende 39 procent levert.