Volkswagen heeft vandaag tijdens de digitale wereldpremière op de luchthaven Tempelhof in Berlijn zijn eerste volledig elektrische high-performance model voorgesteld: de ID.4 GTX. De drie letters staan voor duurzaam rijplezier in de wereld van elektrische mobiliteit. De ID.4 GTX is het eerste MEB-model met dual-motor vierwielaandrijving en heeft een unieke styling.
De ID.4 GTX heeft zowel op de voor- als achteras een elektrische motor. Samen leveren ze een maximaal elektrisch vermogen van 220 kW (299 pk)* en zorgen ze wanneer nodig voor elektrische vierwielaandrijving – een primeur voor de ID. Family.
Tijdens de wereldpremière in een vliegtuighangar op de voormalige luchthaven Tempelhof in Berlijn liet het nieuwe model zien waartoe de intelligent geregelde vierwielaandrijving in staat is: de ID.4 GTX beklom moeiteloos een helling met een hellingshoek van 37,5 procent. Dankzij de dual-motor vierwielaandrijving kan het topmodel van de ID.4 line-up in 3,2 seconden van 0 naar 60 km/h en in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren. De topsnelheid van de ID.4 GTX is begrensd op 180 km/h.
“Het volledige koppel van de elektrische aandrijflijn is onmiddellijk beschikbaar en je voelt de uitstekende wegligging van de GTX in elke bocht”, zegt Thomas Ulbrich, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor productontwikkeling.
Het design van de ID.4 GTX onderstreept zijn buitengewone karakter, waarbij rijplezier wordt gecombineerd met een robuuste uitstraling. De vertrouwde lichtstrip aan de voorzijde is gecombineerd met krachtige, dynamische designdetails zoals de drie honingraatelementen die de dagrijverlichting vormen. Ze verwijzen naar het sportieve karakter van de auto, zelfs wanneer hij stilstaat, en zorgen tegelijkertijd voor een band met de Golf GTI2. Andere opvallende GTX-kenmerken zijn de nieuw ontworpen bumpers en het 3D LED-achterlichtcluster met remlichten in de vorm van een X.
Ook typisch GTX: het dak en de achterspoiler zijn zwart, terwijl het dak in hoogglans antraciet is uitgevoerd. Ook het interieur heeft een nieuwe kleurstelling. Het bovenste deel van het dashboard en de kunstlederen bekleding van de portieren zijn uitgevoerd in de donkere kleur X-Blue, die staat voor duurzaamheid. Rode contrasterende naden – een traditioneel symbool voor sportiviteit en kracht – zorgen voor een unieke uitstraling van de stoelen. Het GTX-logo is te vinden op het stuurwiel, de dorpelbekleding en – in geperforeerde vorm – bovenaan de rugleuningen van de voorstoelen.
Het nieuwe label GTX is een aanjager voor zowel de ID. Family als de ACCELERATE-strategie, waarmee Volkswagen het meest begeerde duurzame mobiliteitsmerk wil worden. Het merk heeft zich tot doel gesteld om het aandeel van de verkoop van volledig elektrische auto’s in Europa te verhogen tot 70 procent in 2030. Volkswagen wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn en investeert tegen 2025 ongeveer 16 miljard euro in elektrische mobiliteit, hybrids en digitalisering.
De ID.4 GTX wordt in de zomer van 2021 in Europa gelanceerd. De Nederlandse prijzen, specificaties en beschikbaarheid worden binnenkort gemaakt.
*Maximale elektrische output 220 kW: deze maximale output kan maximaal 30 seconde gebruikt worden, berekend in overeenstemming met UN GTR.21.Het beschikbare vermogen hangt van verschillende factoren af, zoals de omgevingstemperatuur en laadstatus, temperatuur, conditie en leeftijd van de hoogvoltaccu.
De beschikbaarheid van het maximale vermogen vereist dat de temperatuur van de hoogvoltaccu tussen de 23 °C en 50 °C is en de auto een laadniveau van > 88% heeft.
Afwijkingen van het hiervoorgenoemde leiden mogelijk tot een vermindering in vermogen of de volledige afwezigheid van het maximale vermogen.De accutemperatuur kan, tot een bepaalde hoogte, beïnvloed worden via de functionaliteiten van de airconditioning. Het gewenste laadniveau van de hoogvoltaccu kan ingesteld worden in de auto. Het beschikbare vermogen wordt op elk moment in het vermogendisplay van de auto getoond.
Om de bruikbare capaciteit van de hoogvoltaccu zo effectief mogelijk te gebruiken, wordt een maximaal laadniveau van 80% aanbevolen voor dagelijks gebruik (of 100% voorafgaand aan langere ritten).
1) ID.4 GTX – Stroomverbruik in kWh/100 km (NEDC): 16,3 (gecombineerd); CO₂-emissie in g/km: 0; efficiëntieklasse: A+.
2) Golf GTI (180 kW / 245 pk) – Brandstofverbruik in l/100 km (NEDC): in de stad 9,0-8,6 / buiten de stad 5,6-5,3 / gecombineerd 6,9-6,5; CO₂-emissie in g/km: gecombineerd 157-149; efficiëntieklasse: D-C
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.