Op 1 januari 2025 verandert er veel voor ondernemers die afhankelijk zijn van bedrijfswagens. Ook in de daaropvolgende jaren worden allerlei milieu- en fiscale regels aangescherpt. Tijd om de regels even op een rij te zetten. ‘Kijk met je fiscaal adviseur wat dit jaar nog mogelijk is om volgend jaar extra kosten te voorkomen’.
Op dit moment zoeken ondernemers met name duidelijkheid over de aanstaande regelgeving die van invloed is op de bedrijfsmobiliteit. Het gaat om behoorlijk veel regels, maar als je die kent, kun je ze vaak ook in je voordeel gebruiken. Volkswagen Bedrijfswagens biedt vrijblijvend advies en passende oplossingen voor deze veranderingen.
Afschaffing bpm-vrijstelling
Wat echt veel impact gaat hebben, is de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens. Sandra van Es, directeur van Van Oers Accountancy: ,,Bpm heeft invloed op de keuze elektrisch of brandstof. Zoek je een nieuwe dieselbus, dan wil je deze bij voorkeur uiterlijk 31 december van dit jaar op kenteken hebben. Alleen dan geldt de bpm-ondernemersvrijstelling nog en scheelt het veel geld. Vanaf 1 januari 2025 wordt de bpm berekend op basis van CO2-uitstoot, waarbij je voor elke gram CO2 moet gaan betalen. Het exacte bedrag per gram is in 2023 bepaald op € 66,91, maar moet nog worden gecorrigeerd voor inflatie voor 2024 en 2025. Na de zomer weten we pas precies om welk bedrag per gram het gaat”.
En dat gaat om heel veel geld. Huib de Vries, woordvoerder van Volkswagen Bedrijfswagens bij importeur Pon’s Automobielhandel, rekent voor: ,,Neem bijvoorbeeld de Volkswagen Caddy Cargo TDI. Die kost nu zo’n € 21.500. Daar komt vanaf januari, door de CO2-heffing, bijna tienduizend euro bij. Die auto wordt dus bijna een derde duurder. Voor een grote Volkswagen Crafter kan dit zelfs oplopen naar zo’n € 16.500”.
Elektrisch rijden als alternatief
Kies je voor een CO2-loze elektrische bedrijfswagen, dan is er geen sprake van BPM. Dat is ook precies de opzet van de overheid: minder CO2-uitstoot, onder andere door meer mensen en bedrijven elektrisch te laten rijden. ,,Je hoopt dat de regels elektrisch rijden stimuleren, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat niet iedereen zomaar voldoende laadpalen bij zijn bedrijf neer kan zetten. Bovendien heb je als bedrijf te maken met de zero-emissiezones, dan heb je geen keuze”, weet Van Es.
Zero-emissiezones
En het gaat snel met de zero-emissiezones: begin 2025 worden zeventien stadscentra voor vervuilende bedrijfswagens afgesloten. In de loop van het jaar en de jaren erna volgen nog minimaal tien centra. Heb je een diesel bedrijfswagen van vóór 2005 (Euro 4), dan kom je er na 2024 echt niet meer in. Met een Euro 5 kan dat nog tot 1 januari 2027 en met een Euro 6 kun je nog tot 1 januari 2028 in de steden terecht. In alle situaties geldt dat de bedrijfswagen uiterlijk 31 december 2024 tenaamgesteld is.
Bijtelling
Een andere verandering gaat over de bijtelling voor elektrische auto’s. Dit jaar bedraagt die nog 16 procent over de eerste dertigduizend euro van de catalogusprijs. In 2025 wordt dit 17 procent. Voor het gedeelte boven de dertigduizend euro betaal je 22 procent. Van Es: ,,De korting loopt ieder jaar dus verder af. In 2026 betaal je over het volle bedrag 22 procent bijtelling en is de korting verleden tijd.”
Voordeel pakken
Zoals al eerder aangestipt: ken je de regels goed, dan kun je voordeel pakken. Van Es: ,,Heb je meerdere werknemers die onderling bedrijfswagens delen, dan kun je als ondernemer de bijtelling voor bedrijfswagens voor € 300 per jaar afkopen. Dan hoef je geen kilometeradministratie bij te houden, ook niet voor privéritten. Dit geldt dus alleen voor auto’s die door meerdere mensen gebruikt kunnen worden. Niet voor de persoonlijke leaseauto, maar het is een goed voorbeeld van hoe de overheid inspeelt op minimale administratieve lasten.”
SEBA-subsidie: 5.000 euro
En dan nog een regel die ophoudt te bestaan: tot 31 december van dit jaar geeft de overheid nog maximaal 5.000 euro subsidie op nieuwe bedrijfswagens zonder CO2-uitstoot. Het aanvragen van deze zogenaamde subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) kan nu via het subsidieloket van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
CO2-rapportage
Naast alle fiscale regels, speelt er nog meer. Zo zijn alle bedrijven met meer dan 100 werknemers vanaf 1 juli 2024 verplicht om de CO2-uitstoot van het zakelijke en het woon-werkverkeer van het personeel aan de overheid door te geven. En vergeet de rijbewijskwestie niet. Van Es: ,,Bij een grotere elektrische bedrijfswagen heeft de berijder al snel een C1-rijbewijs nodig omdat deze bussen door hun zware accupakketten vaak boven de grens van 3.500 kg gewicht plus laadvermogen uitkomen waarvoor een B-rijbewijs volstaat”.
Tachograaf
,,Dat betekent niet alleen een C of C1-rijbewijs, maar ook een tachograaf en Code95 aantekening, het vroegere chauffeursdiploma. Een optie is om de bus terug te keuren naar een lager laadvermogen, maar dat werkt niet voor elke ondernemer. Wel voor bijvoorbeeld pakketbezorgers: veel volume, weinig gewicht. Het is een oplossing, maar wel een tussenoplossing. We hopen dat hier nog verandering in komt”, aldus De Vries.
Flex Lease
Ook wil De Vries nog een andere mogelijkheid in de week leggen in deze roerige tijden: ,,Kun je als ondernemer nog niet beslissen, dan is het misschien interessant om te kijken naar onze Flex Lease-mogelijkheid. Dan kies je nu voor bijvoorbeeld een Caddy Cargo en stap je na een jaar, wanneer de regelgeving duidelijk is, over op een elektrische ID. Buzz Cargo.” Van Es sluit het verhaal af met een andere tip: ,,Ga snel met je adviseur om tafel om uit te vinden waar je dit jaar nog gebruik van kunt maken. Zo voorkom je volgend jaar onnodige kosten.”