Van 23 tot en met 25 juni zijn alle ogen van liefhebbers van Volkswagen-bussen gericht op het internationale VW Bus Festival 2023. Met 6.000 ingeschreven busjes wordt dit festival in Hannover het grootste in zijn soort. En dat niet alleen. De klassiekerafdeling van Volkswagen Bedrijfswagens geeft er acte de présence met ruim zeventig zeldzame historische Volkswagen-bussen. Niet eerder werd er zo’n grote expositie van klassieke Volkswagen-bussen georganiseerd. ‘Sofie’ – een T1 uit 1950 met chassisnummer 20-1880 – is één van de vele eyecatchers, als de oudste nog geregistreerde Volkswagen-bus ter wereld. Nog zo’n highlight is de T1 Half-Track Fox - een echte klimgeit voor in serieuze berggebieden - waarvan er nog maar één bestaat. Een andere echte ‘classic’ is de ‘Plattenwagen’ waarmee het allemaal begon voor de Volkswagen-bus, op basis van een schets van Ben Pon. Werknemers van Volkswagen – waaronder een aantal pensionado’s – bouwden een geheel nieuw exemplaar met gebruik van originele onderdelen uit de jaren ’40 dat tijdens het VW Bus Festival eveneens in de spotlights staat.
Dat de VW-bus zijn tijd vaak ver vooruit was, wordt onderstreept door een T2 met elektrische aandrijving uit 1978. Eén van de grote iconen in de wereld van de Volkswagen-bussen is de T3 California – de eerste generatie campers die tot op de dag van vandaag van vakantiegangers ware globetrotters maken. Een Multivan syncro van de vierde generatie, die in 1999 de legendarische Panamericana-route van Alaska naar Vuurland aflegde in een nieuwe recordtijd, wekt ook onmiddellijk het verlangen op om een onvergetelijke reis te maken.
Van verleden tot heden
De historische campers en de T2 Electric slaan een brug naar de wereld van vandaag. Want uiteraard zijn de huidige bussen van Volkswagen ook te bewonderen tijdens het VW Bus Festival. Tot de nieuwe modellen die tijdens het event te zien zijn, behoren onder meer alle campers die op dit moment geleverd worden, van de nieuwste Caddy California en de California 6.1 tot de Grand California op basis van de grote Crafter.
De huidige Multivan eHybrid reist met een gedeeltelijk elektrische aandrijving af naar het festival, terwijl de ID. Buzz, ID. Buzz Cargo en – een Europese première – de nieuwe ID. Buzz met lange wielbasis met hun volledig elektrische aandrijflijnen ook van de partij zijn.
Als voorproefje van de rijke historie die ervaren kan worden tijdens het VW Bus Festival 2023 blikken we alvast vooruit op vier echte klassiekers die bij de liefhebbers zonder twijfel in de smaak zullen vallen: de T1 Half-Track Fox, de T2 Electric, de T3 California en de Multivan syncro recordbus.
T1 Half-Track Fox: de meest terreinvaardige Volkswagen-bus ooit
De geschiedenis van de T1 Half-Track Fox begon in mei 1962. In die tijd werd hij geproduceerd in de fabriek in Hannover als een ‘normale’ T1 en afgeleverd in Oostenrijk. Daar werd hij door Kurt Kretzner, een Weense Volkswagen-monteur, getransformeerd tot een ware bergbeklimmer.
De Oostenrijker voorzag de bus van vier assen – twee assen die waren voorzien van een kettingaandrijving en twee assen met dubbele banden voor het besturen van de bus. Zo ontstond de meest terreinvaardige Volkswagen-bus ooit. Door de dubbele voorasbesturing bedroeg de draaicirkel slechts 6 meter – keren was zodoende kinderspel. Een automatisch sperdifferentieel zorgde voor een gelijkmatig verdeelde grip, zelfs in een dikke laag sneeuw. De T1 haalde het hiervoor benodigde vermogen uit een 31 kW/42 sterke boxermotor met een cilinderinhoud van 1.493 cm3. De Half-Track Fox had een topsnelheid van 40 km/u. Eind 2018 kwam de Half-Track Fox in de collectie van de klassiekerafdeling van Volkswagen Bedrijfswagens. Hij werd vervolgens gerestaureerd en voorzien van een nieuwe oranje lak die grotendeels identiek was aan de originele kleur. Het ging daarbij om mat oranje, want het was destijds de bedoeling dat de Half-Track Fox direct herkenbaar zou zijn in een besneeuwd landschap.
T2 Electric: oervader van de ID. Buzz
Diezelfde afdeling van Volkswagen Bedrijfswagens gaat het VW Bus Festival elektrificeren met een elektrisch Volkswagen-busje op basis van de T2, dat in rijdbare staat verkeert. Hiermee hebben de specialisten in feite de voorganger van de ID. Buzz op de weg gezet. Even een terugblik: in 1970 richtte Volkswagen in Wolfsburg een ontwikkelingsafdeling op die de eerste elektrisch aangedreven Volkswagen ontwierp. Kort daarna begon de kleinschalige productie van de elektrische bestelwagen, die niet alleen als pick-up werd aangeboden, maar ook als bus en gesloten bestelbus.
In de stad Berlijn, die destijds met zeven elektrische bussen deelnam aan een praktijktest, werd een accuwisselstation opgezet waar een lege accu binnen vijf minuten kon worden omgeruild voor een volledig opgeladen exemplaar. Als alternatief was het mogelijk om de loodzuuraccu op te laden via een aansluiting achterin de bus. Bovendien had de bestelwagen 45 jaar geleden al een energie-recuperatiesysteem aan boord.
De capaciteit van de accu bedroeg 21,6 kWh, voldoende om met het elektrische Volkswagen-busje afstanden tot 85 kilometer af te leggen. De aandrijving werd verzorgd door een elektromotor met een continu vermogen van 16 kW/22 pk. Daarmee haalde de 2.170 kg wegende bestelwagen een topsnelheid van 75 km/u.
T3 California: een echte globetrotter
De California is één van de succesvolste campers ter wereld – het was en is niet alleen een rijdend huisje, maar ook een statement op wielen. Zijn geschiedenis begon in 1988 met een speciaal model op basis van de derde generatie Transporter. Deze eerste California werd samen met Westfalia ontwikkeld en gebouwd in het Duitse Rheda-Wiedenbrück. Het model werd onthuld tijdens de Caravan Salon in Essen (Duitsland).
De California kon worden besteld in de twee kleuren: Pastel White en Marsala Red. De stoelen en achterbank waren bekleed met lichtgrijs velours. De interieurontwerpers toonden ook aan over gevoel voor stijl te beschikken met het witgrijze en zeer strak vormgegeven keukentje. Met een prijs van 39.900 Duitse mark kostte de California ruwweg 10.000 mark minder dan het Westfalia Joker-model waarop hij was gebaseerd en werd daardoor meteen een bestseller – alleen al in het eerste jaar verkocht Volkswagen 5.000 exemplaren.
Als alternatief voor het bekende opklapdak was de eerste California ook verkrijgbaar met een hoog dak en een groot panoramisch raam. Waar het hoge dak voordelen bood bij langdurige regen en lage temperaturen, scoorde het opklapdak punten met de lagere totale hoogte van de California (2.080 vergeleken met 2.610 mm), zodat hij in vrijwel elke privégarage en op veel openbare parkeerplaatsen paste.
Multivan syncro: recordbus
De naam Panamericana staat niet alleen voor de avontuurlijke route tussen Alaska en Vuurland, maar ook voor een wereldrecordrit die Volkswagen Bedrijfswagens in 1999 aflegde met als chauffeurs Andreas Renz en Matthias Göttenauer. Met de in serie geproduceerde Multivan syncro van de vierde generatie had het team slechts 15 dagen, 14 uur en 6 minuten nodig om de 22.880 kilometer tussen Prudhoe Bay in Alaska en Ushuaia in Argentinië af te leggen. De korte reistijd voor deze enorme afstand zorgde ervoor dat het team werd opgenomen in het Guinness Book of Records en maakte ook duidelijk dat de vierwielaangedreven Volkswagen-bus de perfecte metgezel is voor alle globetrotters.
De recordrit van de Multivan syncro was opnieuw een stimulans voor Volkswagen Bedrijfswagens om nog krachtigere bussen met vierwielaandrijving te ontwerpen. De recordbus met het kenteken ‘WOB AZ 152’ vormde zo de basis voor de ontwikkeling van de Multivan PanAmericana-modellen met vierwielaandrijving. Na een lange afwezigheid toont Volkswagen Bedrijfswagens deze wereldreiziger nu voor het eerst tijdens het VW Bus Festival. De compleet nieuw opgebouwde Multivan syncro is samen met andere vierwielaangedreven modellen te zien in het themagebied ‘Offroad’. In het paviljoen van de klassiekerafdeling van Volkswagen Bedrijfswagens zal Göttenauer zelf zijn recordreis van toen beschrijven.