Vanaf 2025 kunnen bedrijfswagens zomaar € 17.000 duurder worden dan dit jaar. Dat komt omdat de BPM-vrijstelling op bedrijfswagens verdwijnt. Ook voeren 29 steden in Nederland vanaf 1 januari 2025 zogeheten zero emissiezones in. Dan kan het zomaar zijn dat je niet meer met je Volkswagen Crafter de binnenstad van Rotterdam of Nijmegen in mag, doordat deze fijnstof en CO2 uitstoot. Dan is een elektrische bedrijfswagen een goed alternatief, want die stoten geen schadelijke stoffen uit. Een elektrische bedrijfswagen is niet voor iedereen dé oplossing. In dit blog leggen we je uit welke alternatieven er zijn voor een elektrische bedrijfswagen.
Hybride
Als je met je bedrijf niet veel de binnensteden hoeft te betreden, kan een hybride bedrijfswagen een prima optie zijn. Het rijcomfort van een hybride auto is uitstekend, dankzij de stille motoren en lagere trillingen. In elektrische modus stoot je geen schadelijke stoffen uit, waarmee je bijdraagt aan de CO2 reductie van je wagenpark. Een hybride bedrijfswagen heeft een lager brandstofverbruik dan een bedrijfswagen op diesel, waardoor je geld bespaart. Over het algemeen hebben hybride auto's minder onderhoud nodig.
Kortom, als je veel kilometers maakt op een dag en heel soms ook in de binnensteden van ons land komt, dan is een hybride bestelwagen een goed alternatief. Met de nieuwe Transporter wordt er een plug-in hybride uitvoering op de markt gezet door Volkswagen. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.
Waterstof
Waterstofauto’s zijn een nieuwe doorbraak binnen de elektromobiliteit. In plaats van energie op te slaan in accu’s, maken auto’s die rijden op waterstof zelf de elektriciteit aan om hun elektromotor aan te drijven. Het voertuig zet in een brandstofcel zuurstof en waterstof om in water via een chemische reactie. De energie die daarbij vrijkomt wordt gebruikt om de elektromotor aan te drijven. Een auto op waterstof is dus eigenlijk gewoon een elektrische auto.
Het tanken met een waterstofauto is zo gedaan. Dit gaat net zo snel als je bedrijfsbus vullen met diesel. Een ander groot voordeel van rijden op waterstof is de grote actieradius. Een waterstofauto heeft een bereik dat dicht in de buurt komt van die van benzineauto’s. Hierdoor kan je makkelijk de hele dag door zonder te hoeven tanken of laden.
Momenteel staan bedrijfswagens op waterstof nog in de kinderschoenen en biedt Volkswagen nog geen bedrijfswagen aan op waterstof. Naar verwachting komt Volkswagen in 2025 met de Crafter HyMotion. Tegen die tijd verwachten ze namelijk dat de productiekosten van het systeem aanzienlijk lager zullen zijn en waterstof ook beter te verkrijgen is.