HEader mobiel van die ene bus van volkswagen tekening transporter heel oud

18 oktober 2024

De Volkswagen Transporter – zeven generaties innovatie

Sinds 1950 heeft de Volkswagen Transporter zich ontwikkeld tot een waar icoon onder de bedrijfswagens. Al bijna 75 jaar en zes generaties lang is deze onverwoestbare krachtpatser de vaste werkpartner van ondernemers, vaklui en transportbedrijven wereldwijd. Of je nu een eenmanszaak runt of een logistiek imperium; de Transporter staat gelijk aan efficiëntie, duurzaamheid en ongekende functionaliteit. Met de zevende generatie op komst, is de Transporter klaar om zijn iconische status te versterken en opnieuw de standaard te zetten voor de toekomst van bedrijfswagens, met nog meer technologie, veelzijdigheid en een keuze uit aandrijflijnen.

Het succesverhaal van de VW Transporter begint op 23 april 1947. Tijdens een bezoek aan de Volkswagen-fabriek (om de import van de Volkswagen Kever te bespreken) valt het oog van Ben Pon Senior (1904 – 1968) op de ‘Plattenwagen’, een simpel transportwagentje met Kever-techniek. Pon ziet gelijk verkoopkansen. Als zakenman weet hij dat er in Europa grote behoefte is aan een bedrijfswagen. De ‘Plattenwagen’ is echter niet geschikt voor gebruik op de openbare weg. Dit omdat de bestuurder helemaal achter op de auto zit, vlak boven de luchtgekoelde Kevermotor. Pon bedenkt een oplossing. Tijdens zijn volgende bezoek aan Wolfsburg schetst hij die in zijn agenda. Hij verplaatst de besturing van de Plattenwagen naar de voorkant en creëert een gesloten laadruimte achterin.

Op basis van zijn schets – die nu tot de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam behoort – ontwikkelt Volkswagen tussen 1947 en 1949 de eerste VW Transporter. In dat laatste jaar worden vier prototypen aan het publiek getoond: twee bestelbussen, een personenvariant en een Kombi. De VW Transporter komt in 1950 op de markt als Typ 2 (de Kever is de Typ 1).

De T1 – Het begin van een tijdperk

Bouwperiode: 1950–1967
Ongeveer 1,8 miljoen exemplaren

Tegen het einde van de jaren veertig presenteerden VW-chef Heinrich Nordhoff en hoofdingenieur Alfred Haesner de Bulli. Toen de allereerste Volkswagen Transporter in 1950 van de band rolde, had niemand kunnen voorzien hoe groot zijn impact zou zijn. Wat begon als een simpel idee dat de Nederlandse importeur Ben Pon senior op 23 april 1947 op een blaadje in zijn agenda ‘uitwerkte’ – een bestelbusje gebaseerd op de techniek van de Kever – groeide al snel uit tot een onmisbare partner voor ondernemers.

volkswagent1productie

 In Nederland was de T1 niet alleen geliefd bij kleine bedrijven, maar ook bij overheidsinstellingen als de politie. Het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT), gebruikte het model om post en pakketten door het hele land te bezorgen. Voor veel Nederlanders werd de T1 synoniem met groei en wederopbouw. Met een prijs van 5.125 gulden was hij betaalbaar en bijzonder effectief. De vraag naar de T1 was enorm. In Hannover liep in 1964 de miljoenste T1 van de band. Z’n liefkozende bijnaam ‘Bulli’ komt voort uit een samentrekking van de woorden ‘Bus’ en ‘Lieferwagen’ – Duits voor bestelwagen. Volkswagen wilde aanvankelijk Bulli als officiële naam registreren voor de Transporter, maar ze konden het niet gebruiken omdat de naam al geregistreerd was door de Duitse vrachtwagen- en busfabrikant Büssing – tegenwoordig deel uitmakend van VW-concerngenoot MAN. Daarom werd het vooral een informele bijnaam voor de T1 en de daaropvolgende generaties van de Transporter.

Weet je... De eerste T1-modellen hadden slechts 25 pk, maar behaalden toch een maximale snelheid van 80 km/u – genoeg om op tijd bakstenen, arrestanten of postpakketjes af te leveren.

Dit was nieuw... De bodemplaat van de Kever was te zwak om een vol beladen bestelwagen te dragen. In plaats daarvan kwam een ladderchassis met een zelfdragende carrosserie. Door de afgeronde vorm was de luchtweerstand lager dan die van de Kever. 

volkswagent2

De T2 – Veiligheid en innovatie

Bouwperiode: 1967–1979
Ongeveer 3,9 miljoen exemplaren

In 1967 kwam de opvolger van de T1: de T2. Deze tweede generatie Transporter werd niet alleen groter en comfortabeler, maar ook veiliger. Met nieuwe motoren en een verbeterde ventilatie zodat je ramen niet meer besloegen was de T2 klaar voor de zwaardere lasten en langere ritten. Een krachtigere motor met 35 kW resulteerde in een snelheid van maar liefst 110 km/u. 

In Nederland vond hij vooral zijn weg naar de groeiende logistieke sector, waar hij werd gebruikt voor alles van het leveren van bloemen uit de Bollenstreek tot het vervoeren van bouwmaterialen. De vraag naar snelle, betrouwbare en efficiënte transportoplossingen groeide, en de T2 bewees zich al snel als de onbetwiste leider in zijn klasse. De T2 werd eerst in Duitsland, daarna in Mexico en vervolgens in Brazilië gebouwd. 

Weet je... De T2 werd tot maar liefst 2013 geproduceerd in het Braziliaanse São Bernardo do Campo. De Braziliaanse Bulli’s hadden geen verwarming – dat werd daar niet nodig geacht. Hoewel hier nooit geleverd, heeft importeur Pon er eentje in zijn verzameling.

Dit was nieuw... De T2 introduceerde het concept van een schuifdeur, wat de toegang tot de laadruimte veel eenvoudiger maakte, vooral in krappe stedelijke omgevingen of smalle straatjes.

De T3 – Grotere ladingen en meer comfort

Bouwperiode: 1979–1992
Ongeveer 1,3 miljoen exemplaren

Met de introductie van de T3 in 1979 werd de Transporter niet alleen breder, maar ook slimmer. Het prominente VW-logo op de voorzijde van de T1's en T2's werd nu een bescheiden logo op de grille. De T3 bood meer ruimte en verbeterd rijcomfort, wat essentieel was voor vakmensen die dagelijks op hun bedrijfswagen moesten vertrouwen. De 125 mm bredere carrosserie bood drie inzittenden riant de ruimte. Het was ook de laatste uitvoering met luchtgekoelde motor, want bij een modelaanpassing in 1982 deden watergekoelde motoren hun intrede.

volkswagent3

 In Nederland, waar kleine en middelgrote bedrijven floreerden, werd de T3 dé keuze voor loodgieters, elektriciens en aannemers. De mogelijkheid om grotere ladingen te vervoeren, gecombineerd met het betrouwbare karakter van de Transporter, maakte hem de ideale werkpartner. Het innovatieve Syncro-systeem, dat in de jaren '80 werd geïntroduceerd, bood vierwielaandrijving, wat de Transporter nog veelzijdiger maakte, vooral voor ondernemers die ook op ruig terrein moesten opereren.

Weet je... De T3 Syncro kon dankzij zijn vierwielaandrijving 45 graden steile hellingen beklimmen, wat hem een favoriet maakte onder avonturiers en ondernemers die vaak op uitdagend terrein werkten.

Dit was nieuw... De T3 introduceerde voor het eerst een watergekoelde motor, wat zorgde voor betere prestaties, meer betrouwbaarheid en minder oververhittingsproblemen vergeleken met zijn luchtgekoelde voorgangers.

volkswagent4

De T4 – Een revolutie met voorwielaandrijving

Bouwperiode: 1990–2003
Ongeveer 1,9 miljoen exemplaren

De productie van de vierde generatie T4 startte in januari 1990. De bus was met zijn watergekoelde lijnmotor voorin en aandrijving op de voorwielen een revolutie. Want met de T4 brak Volkswagen met de traditie de motor achter de achteras te plaatsen. De laadruimte was daardoor een stuk groter in vergelijking met de T3. Dit was vooral belangrijk voor bedrijven die grote volumes moesten vervoeren. 

Van koeriersbedrijfjes tot hoveniers: de T4 bood een op maat gemaakte oplossing voor elke ondernemer. De combinatie van verschillende wielbases, dakhoogtes en laadcapaciteiten zorgde ervoor dat elke klant een Transporter kon vinden die perfect aansloot op zijn specifieke behoeften.

Weet je... De T4 was de eerste Transporter die een dieselmotor met turbo kreeg, wat hem niet alleen zuiniger maakte, maar ook zorgde voor betere prestaties onder zware belasting.

Dit was nieuw... De T4 introduceerde voor het eerst in de geschiedenis van de Transporter voorwielaandrijving, wat de laadruimte vergrootte en de rijstabiliteit verbeterde, vooral bij beladen voertuigen.

De T5 – Innovatie voor de nieuwe eeuw

Bouwperiode: 2003–2015
Ongeveer 2 miljoen exemplaren

Met de introductie van de T5 in 2003 tilde Volkswagen de Transporter naar een nieuw niveau van functionaliteit en efficiëntie. Nieuw bij de T5 was dat de versnellingspook in het dashboard was geplaatst. Ook de uitrusting en het aantal opties was flink uitgebreid met bijvoorbeeld een navigatiesysteem, klimaatcontrole en Bi-xenon verlichting. en.Nederlandse bedrijven, van kleine zelfstandigen tot grote ondernemingen, waardeerden vooral de nieuwe motoren die niet alleen krachtiger, maar ook zuiniger waren. 

volkswagent5

In 2009, toen de miljoenste T5 van de band rolde in Hannover, was de Transporter al lang uitgegroeid tot het standaardvoertuig voor talloze bedrijven in Nederland. Vooral in de bouwsector en de logistieke sector werd de T5 gewaardeerd om zijn veelzijdigheid en betrouwbaarheid.

Weet je... De T5 werd in 2005 uitgeroepen tot ‘International Van of the Year’, een belangrijke onderscheiding die zijn status als veelzijdige en betrouwbare bedrijfswagen bekroonde.

Dit was nieuw... De T5 introduceerde de DSG-transmissie (Direktschaltgetriebe), een automatische versnellingsbak die soepeler schakelde en de brandstofefficiëntie verbeterde.

volkswagent6

De T6 – De toekomst van transport tot vandaag

Bouwperiode: 2015–heden
Ongeveer 1 miljoen+ exemplaren (tot nu toe)

65 jaar na de introductie van de T1 kwam de T6 op de markt. De introductie vond plaats bij de Nederlandse Volkswagenimporteur in Leusden, als eerbetoon aan de vermeende bedenker van de Transporter, Ben Pon senior. De zesde generatie van de Transporter, de T6, bouwt verder op het erfgoed van zijn voorgangers. Sinds zijn introductie in 2015 blijft de T6 de norm stellen op het gebied van flexibiliteit, technologie en efficiëntie. Voor ondernemers biedt de T6 talloze mogelijkheden: van de klassieke gesloten bestelwagen tot de pick-up met dubbele cabine. 

Met moderne technologieën zoals rijassistentiesystemen, connectiviteitsopties en efficiënte motoren voldoet de T6 aan de eisen van de moderne bedrijfsvoering. De Transporter T6 is meermaals gefacelift en loopt nu als T6.1 van de band in de Transporter-fabriek in Hannover, waar Volkswagen de Bulli sinds 1956 produceert. Die auto deelt een deel van zijn basis nog met de T5 die in 2003 op de markt kwam. De huidige Bulli-range is breder dan ooit. Hij bestaat uit de Transporter inclusief de Kombi, Caravelle, de Multivan en de daarvan afgeleide California camper en de elektrisch aangedreven ID.Buzz. Het zijn stuk voor stuk rijdende iconen uit de bijna 75-jarige geschiedenis van Volkswagen Bedrijfswagens.

Weet je... De T6 bood meer dan 500 verschillende configuraties, zodat je altijd een model kon vinden dat precies sloot bij jouw specifieke bedrijfsbehoeften, van kleine zelfstandigen tot grote transportbedrijven.

Dit was nieuw... De T6 introduceerde moderne rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control en automatische noodstop, wat de veiligheid op de weg aanzienlijk verbeterde.

De nieuwe Transporter  – Modernisering met respect voor traditie

Bouwperiode: vanaf 2025

Met de introductie van de zevende generatie Transporter tilt Volkswagen de Bulli opnieuw naar een hoger plan, zonder de essentie van het model uit het oog te verliezen. Deze nieuwste generatie biedt voor het eerst een volledig elektrische aandrijving, naast de TDI-motoren en een nieuwe plug-in hybride. Wat direct opvalt, is de grotere laadruimte en het hogere trekgewicht – eigenschappen die aansluiten bij de behoefte van moderne ondernemers. De nieuwe Transporter combineert een slimme, digitale cockpit met fysieke knoppen waar Volkswagen-rijders al generaties lang op vertrouwen. 

nieuwevolkswagentransporter

De zevende generatie Transporter blijft trouw aan het erfgoed van de Bulli, maar zet tegelijkertijd de stap naar de toekomst, met focus op duurzaamheid en efficiëntie. De nieuwe Transporter combineert een slimme, digitale cockpit met fysieke knoppen waar Volkswagen-rijders al generaties lang op vertrouwen. De zevende generatie Transporter blijft trouw aan het erfgoed van de Bulli, maar zet tegelijkertijd de stap naar de toekomst, met focus op duurzaamheid en efficiëntie. Hij wordt leverbaar als gesloten bestelwagen (zonder ramen achterin), dubbele cabine, Kombi en Caravelle voor personenvervoer (met ramen achterin) en als Dubbele Cabine Chassis. De Transporter-range biedt een brede keuze uit aandrijflijnen. Uiteraard zijn er krachtige, efficiënte TDI-motoren, in drie vermogensversies: 81 kW/110 pk, 110 kW/150 pk en 125 kW/170 pk. Die laatste wordt standaard geleverd met een 8-traps automaat (optioneel voor de Transporter met 110 kW/150 pk). 4MOTION vierwielaandrijving is beschikbaar voor de TDI-modellen met een vermogen vanaf 110 kW/150 pk. Voor het eerst is de nieuwe Transporter er ook als plug-in hybride met een systeemvermogen van 171 kW/232 pk. Ook de 100% elektrisch aangedreven versie (e-Transporter) is een primeur voor het Transporter platform.

Weet je... De nieuwe Transporter biedt voor het eerst een volledig elektrische aandrijving, met een bereik dat geschikt is voor zowel stedelijke als regionale ritten. De elektrische Transporter wordt gewoon naast de elektrische ID Buzz Cargo geleverd.

Dit is nieuw... Volkswagen Bedrijfswagens  introduceert naast een TDI en een 100% elektrische variant ook een plug-in hybride versie, waarmee hij naadloos aansluit bij de vraag naar milieubewuste bedrijfsvoertuigen zonder concessies te doen aan kracht of laadvermogen.

Dit jaar nog zonder BPM in een nieuwe bedrijfswagen stappen?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het De Waal Autogroep vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.