Volkswagen Bedrijfswagens onthult binnenkort de nieuwste generatie van de iconische Transporter. Elk detail van de nieuwe Transporter is compleet nieuw en toch voelt hij direct en vertrouwd aan. Daar is een goede reden voor: de Transporter is al decennialang de benchmark in vorm en functie en de nieuwste generatie brengt zijn geliefde eigenschappen naar het digitale tijdperk, met een doordacht en hoogwaardig interieur en het allerlaatste op het gebied van technologie.
De designers van Volkswagen Bedrijfswagens hebben zich bij het ontwerpen van de nieuwe Transporter met name gericht op het maximaliseren van de bruikbaarheid van het interieur. Het verregaand gedigitaliseerde dashboard is dan ook bewust voorzien van fysieke bedieningselementen - onder meer in de vorm van gebruiksvriendelijke fysieke knoppen. "De Transporter is een belangrijk hulpmiddel voor professionals waarmee ze zo efficiënt mogelijk willen werken. En dit kan alleen worden bereikt als vorm en functie in perfecte harmonie zijn. We hebben dan ook de bij onze klanten geliefde eigenschappen van de Transporter als basis genomen voor de nieuwe generatie en deze naar een nieuw tijdperk gebracht. De nieuwe Transporter is nóg makkelijker te bedienen en dat is precies wat we wilden bereiken", zegt Albert Kirzinger, Chief Designer bij Volkswagen Bedrijfswagens.
Elk detail klopt
Het dashboard van de nieuwe Transporter is voorzien van een 12-inch digitaal instrumentarium en een 13-inch groot infotainment display. De keuzehendel van de (optionele) automatische transmissie is hoger op het dashboard geplaatst dan bij de T6.1 waardoor er meer beenruimte is ontstaan. De versnellingspook voor de handgeschakelde uitvoeringen bevindt zich net als voorheen in de middelconsole. Het multifunctionele stuurwiel is voorzien van overzichtelijke knoppen. Het volume van het infotainmentsysteem kan worden aangepast via het stuur of een klassieke draaiknop. De traditionele handremhandel is vervangen door een schakelaar voor de parkeerrem in het midden van het dashboard, voor nog meer voetenruimte. In het bovenste gedeelte van het dashboard bevinden zich extra bekerhouders en praktische opbergvakken. De designers hebben de beschikbare ruimte optimaal benut om de functionaliteit te maximaliseren. Het resultaat is een ergonomisch perfecte werkplek met een strakke, stijlvolle uitstraling. Het hoge dashboard en de natuurlijke hoge zitpositie zorgen voor het typische Volkswagen-gevoel aan boord.
Stroom voor alles
De nieuwe Transporter biedt, afhankelijk van wielbasis en dakhoogte, een laadruimte van 5,8 tot 9,0 m3 en kan maximaal drie europallets vervoeren. En met zijn arsenaal aan oplaadpunten kan hij tijdens het rijden of op de plaats van bestemming ook de meest uiteenlopende apparatuur voorzien van energie. De elektrische interfaces omvatten niet alleen USB-A-, USB-C-, en 12V-aansluitingen, maar indien gewenst ook oplaadmogelijkheden voor 230V-apparaten. Bij de dieselversies bevindt het 230V-stopcontact (400W) zich altijd op het frame van de bestuurdersstoel. De (deels) elektrische versies kunnen worden uitgerust met twee extra stopcontacten in de buurt van de D-stijlen; in dit geval leveren alle drie de 230V-aansluitingen een totaal vermogen van 2.300W. De Transporter heeft dan ook voor vrijwel elk elektrisch apparaat een geschikte stroomvoorziening aan boord, of het nu gaat om een smartphone, laptop of een cirkelzaag.
De nieuwe Volkswagen Transporter wordt in september onthuld op de IAA in Hannover. Volkswagen Bedrijfswagens maakt in aanloop naar de marktintroductie de Nederlandse prijzen en specificaties bekend. Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich inschrijven voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.