transporter-bpm hero mobiel

Bpm vanaf 2025: dit moet je weten

De overheid streeft naar ‘klimaatneutraal in 2050’. Om dit te behalen worden nu al maatregelen genomen. Eén ervan is heel belangrijk én actueel voor ondernemers met een bedrijfswagen(park): op 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor ondernemers voor bedrijfswagens. Dat betekent vooral dat modellen met een verbrandingsmotor vanaf dat moment tot wel 45% duurder worden. Elektrisch aangedreven bedrijfswagens blijven wel bpm-vrij. En dus is de vraag: wat moet je doen als je nu of op korte termijn aan één of meer nieuwe bestelwagens toe bent?

Vanaf 1 januari 2025 wordt het bpm-bedrag voor bedrijfswagens tot en met 3.500 kg (categorie N1) van ondernemers berekend op basis van de CO₂-emissie. Hoe hoger die uitstoot, des te meer bpm er in de prijs van een bestelwagen wordt verwerkt. Zo wil de overheid ondernemers stimuleren om groenere keuzes te maken.

Dit zijn de effecten

Bedrijfswagens met uitsluitend een verbrandingsmotor (diesel, benzine, CNG) ondervinden de meeste impact van de nieuwe CO₂-gestuurde bpm-regels. Neem nu een populaire bestelwagen als de Caddy Cargo Comfort 2.0 TDI (75 kW). Daarvoor geldt nu een netto catalogusprijs van € 21.600. Op basis van de CO₂-uitstoot van 127 gram per km, komt daar in 2025 een bpm-bedrag van € 9.338* bij. Dat betekent een prijsverhoging van zo’n 43%. Nog een voorbeeld, maar dan in het segment van grote bestelwagens: de Crafter L4H3 Trendline 2.0 TDI (103 kW) heeft nu een netto catalogusprijs van € 41.300. Door de CO₂-uitstoot van 225 gram per km komt het bpm-tarief en daarmee de prijsverhoging op € 16.545* - een stijging van circa 40%. Nogmaals: de CO₂-gestuurde bpm-heffing gaat op 1 januari 2025 in. Als je nog dit jaar een nieuwe bedrijfsauto gaat rijden, krijg je niet te maken met bpm. Afhankelijk van de inzet van je bedrijfswagen kan dat dus interessant zijn.

Elektrificatie: minder uitstoot, lagere bpm

Elektrificatie is een doeltreffende manier om de CO₂-uitstoot van bestelwagens sterk te verminderen. Daar komen naast volledig-elektrische bedrijfswagens ook plug-in hybride-modellen in beeld. Deze hebben niet alleen een verbrandingsmotor, maar ook een elektromotor. In combinatie met een moderne accu, die overal is op te laden, kunnen ze tenminste 50 km elektrisch rijden (volgens WLTP), dus zonder CO₂-uitstoot. Dit verlaagt het gemiddelde brandstofverbruik aanzienlijk en dat vertaalt zich weer in een duidelijk gunstiger bpm-tarief. Nog dit jaar komen de plug-in hybride-uitvoeringen van de Caddy en de nieuwe Transporter op de markt. Die zijn in 2024 nog bpm-vrij en ook in 2025 zijn de prijzen relatief gunstig. Toch is dat niet het enige voordeel: elektrisch rijden met een plug-in hybride is ook fluisterstil en dus heel comfortabel.

bpm-werkplaats

Bpm-vrij rijden blijft mogelijk

Nul CO₂-uitstoot betekent géén bpm. Daardoor zijn elektrische bedrijfswagens ook in 2025 bpm-vrij. De ID. Buzz Cargo is een goed voorbeeld. Met zijn elektrische aandrijving is hij welkom in zero-emissiezones, die vanaf 2025 worden ingevoerd. Ook met een laadruimte van 3,9 m3, een laadvermogen van circa 650 kg, een trekgewicht van 1.000 kg en een minimale draaicirkel is het lekker werken met de ID. Buzz. Daarnaast is hij met een actieradius van maar liefst 422 km ook zeer geschikt voor langere afstanden. Veel ondernemers hebben dat al ontdekt: de ID. Buzz was in 2023 de bestverkochte elektrische bestelwagen van Nederland. Later dit jaar komt de nieuwe Transporter met 100% elektrische aandrijving. Er zijn dus steeds meer mogelijkheden om de transportwensen en -eisen van jouw bedrijf elektrisch in te vullen.

Nul CO₂-uitstoot betekent géén bpm. Daardoor zijn elektrische bedrijfswagens ook in 2025 bpm-vrij. De ID. Buzz Cargo is een goed voorbeeld. Met zijn elektrische aandrijving is hij welkom in zero-emissiezones, die vanaf 2025 worden ingevoerd. Ook met een laadruimte van 3,9 m3, een laadvermogen van circa 650 kg, een trekgewicht van 1.000 kg en een minimale draaicirkel is het lekker werken met de ID. Buzz. Daarnaast is hij met een actieradius van maar liefst 422 km ook zeer geschikt voor langere afstanden. Veel ondernemers hebben dat al ontdekt: de ID. Buzz was in 2023 de bestverkochte elektrische bestelwagen van Nederland. Later dit jaar komt de nieuwe Transporter met 100% elektrische aandrijving. Er zijn dus steeds meer mogelijkheden om de transportwensen en -eisen van jouw bedrijf elektrisch in te vullen.

Degelijk advies

We hoeven er niet omheen te draaien: als je in 2024 of binnen twee jaar aan nieuwe bedrijfswagens toe bent, valt het niet mee, nu de juiste keuze te maken. De verkoopadviseurs van De Waal Autogroep helpen daar graag bij. Samen met jou is het zonder meer mogelijk om de bedrijfswagens samen te stellen die het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf, inclusief de beste financierings- of leaseoplossingen. Als het nodig is, zijn er zelfs slimme tussenoplossingen.

Meedenken met ondernemers is al ruim 70 jaar ons vak – ook dat is voor jou het voordeel van zakendoen met de marktleider.

Haakjes, oogjes, en kansen

De nieuwe bpm-regels zijn nog niet op alle details 100% duidelijk. Zo weten we nog niet hoe de bpm wordt berekend voor bedrijfswagens waarvan geen CO₂-uitstoot bekend is, en voor bedrijfswagens waar op- en ombouw met CO₂-impact plaatsvindt. Meer duidelijkheid daarover volgt later in 2024. Het is goed om te weten dat de verkoopadviseurs van Volkswagen Bedrijfswagens op de hoogte zijn van de laatste status van verwachte wetswijzigingen.

Ook vertellen ze graag meer over de kansen en mogelijkheden om nog voor de bpm-verhoging een bedrijfswagen met dieselmotor aan te schaffen. Die zijn er namelijk wel degelijk. Daarnaast kan de inzet van een zwaardere bedrijfswagen (boven 3.500kg, categorie N2) vanaf 2025 mogelijk een zinvol alternatief zijn voor jouw bedrijfsvoering vanuit het oogpunt van Total Cost of Ownership. Ook hierover kan De Waal Autogroep de mogelijkheden het beste toelichten.