Tijdens de ‘New Auto Night’ van de Volkswagen Groep presenteerde Volkswagen Bedrijfswagens op de vooravond van de IAA Mobility 2021 een in zwarte en witte camouflage gehuld prototype van de ID Buzz AD (Autonomous Drive). Het model – één van de eerste vijf zelfrijdende, elektrische ID Buzz AD testauto’s – is een voorbode van het productiemodel dat vanaf begin 2025 op de markt komt en in eerste instantie in Hamburg wordt ingezet voor de ridepooling-dienst van mobiliteitsprovider MOIA.
“De Volkswagen Groep ondergaat momenteel een transformatie van een autofabrikant naar een toonaangevende, software-gestuurde wereldwijde mobiliteitsprovider,” verklaarde CEO Dr. Herbert Diess tijdens de presentatie van het prototype. “Wij zijn de onderneming die mobiliteit herdefinieert, met duurzame, connected en veilige mobiliteitsoplossingen voor toekomstige generaties.”
Intensieve praktijktests
Argo AI, Volkswagen’s partner in dit project, is met de ID. Buzz AD prototypen momenteel actief aan het testen in vele steden, waaronder in München. Het Argo-zelfbesturingssysteem dat in de ID. Buzz AD is geïntegreerd, bestaat uit een reeks sensoren, software en computerplatforms om de omgeving van de auto 360 graden te monitoren, de acties van voetgangers, fietsers en voertuigen te voorspellen en de motor, het remsysteem en de stuurinrichting aan te sturen. Zodat de auto zich veilig en natuurlijk voortbeweegt, op vergelijkbare wijze als met een ervaren bestuurder achter het stuur.
Het testen van de ID. Buzz AD gebeurt in samenwerking met Volkswagen Bedrijfswagens in het Argo AI-ontwikkelingscentrum in Neufahrn, nabij München. Argo beschikt in aanvulling op hun testcircuit in de Verenigde Staten ook over een testcircuit van negen hectare in de buurt van het vliegveld van München, waar wordt getest in zeer uiteenlopende verkeerssituaties die kenmerkend zijn voor de Europese wegen.
Met de ontwikkeling van autonome mobiliteitsdiensten laat Volkswagen Bedrijfswagens tijdens de IAA Mobility 2021 zien hoe binnenstedelijk verkeer kan worden ontlast met behulp van ridepooling en tegelijkertijd veiliger wordt dankzij het systeem dat autonoom rijden mogelijk maakt: “Een omgevingsherkenningssysteem met zes lidars, elf radars en veertien camera’s, verdeeld over de gehele auto, kan veel meer vastleggen dan een menselijke bestuurder vanaf zijn bestuurdersstoel kan,” legt Christian Senger, hoofd Autonomous Driving bij Volkswagen Bedrijfswagens, uit.
MOIA start in 2025 met autonome ridepooling-dienst
Terwijl Volkswagen Bedrijfswagens en Argo AI de autonome auto en het systeem ontwikkelen dat autonoom rijden mogelijk maakt, vormt MOIA het derde onderdeel voor een autonome mobiliteitsdienst. De Volkswagen-dochter heeft veel ervaring op het gebied van mobiliteitsdiensten en wagenparkbeheer. In zeer korte tijd heeft MOIA Europa’s grootste, volledig elektrische ridepooling-dienst met chauffeurs opgezet en heeft het al miljoenen passagiers vervoerd. Vanaf 2025 wordt MOIA de eerste gebruiker van de autonoom rijdende ID. Buzz AD, en gaat het in de Duitse stad Hamburg de eerste autonome ridepooling-dienst aanbieden.
Wil je op de hoogte blijven over de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo, meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.