
Škoda bestaat 130 jaar. En wat doe je als je een respectabele leeftijd bereikt? Juist, je duikt in oude fotoalbums en haalt herinneringen op. Zoals de officiële typegoedkeuring van de allereerste auto van Škoda, de Voiturette A.
De Voiturette A geniet van zijn oude dag en staat permanent te shinen in het Škoda Museum in Mladá Boleslav in Tsjechië. Hij ziet er nieuw uit en is in zeer goede staat, toch is-ie al 119 jaar oud.
Wat ook goed bewaard is gebleven, is de officiële typegoedkeuring. Die is met sierlijke schrijfletters ingevuld, uiteraard met de hand. Bij de naam en het adres staat: fabrikant Laurin & Klement, Mladá Boleslav. Zo heette Škoda vroeger.
Elektrisch is ouder dan je denkt
Onder ‘krachtbron’ staat: een tweecilinder viertakt benzinemotor, voor in het voertuig geplaatst. Als we beter kijken, valt nog iets op. Bij paragraaf D wordt naar de mogelijke aandrijvingen gevraagd: verbranding, stoom of elektrisch.
De meeste voertuigen uit die tijd reden op stoom, maar ook elektrisch kwam voor. Als dit het geval was, moest er een beschrijving van de accu bij. Bij een verbrandingsmotor werd geëist dat de koeling en het ontstekingssysteem gedetailleerd werden beschreven. Dit met het oog op mogelijk explosiegevaar.
Ook de transmissie en de besturing van de Voiturette A worden kort uitgelegd op de typegoedkeuring: ‘via een schuifkoppeling, een versnellingsbak en een cardanas naar het achterdifferentieel’. En: ‘Besturing met een stuurwiel’. Grappig toch?
In het begin van de vorige eeuw was men niet zoveel bezig met uitstoot en verbruik als tegenwoordig. Die vind je dan ook niet terug in het document. Ook de bandenmaat ontbreekt. Er staat alleen dat de wielen ‘bekleed’ zijn. Waarmee dan wel, dat merkte je pas als je de Voiturette A in het echt zag. Verdere specificaties werden niet gegeven.
Voor een habbekrats
De typegoedkeuring bevat ook gedetailleerde tekeningen van de allereerste Škoda, die door de toenmalige autopers positief werd ontvangen. Uit de gestempelde goedkeuring blijkt dat het vereiste document twee ‘Tsjechische’ kronen heeft gekost. Tegen de huidige wisselkoers is dat met 0,08 eurocent een habbekrats. De typegoedkeuring werd bekrachtigd door de gouverneur van het koninkrijk van Bohemen dat na de Eerste Wereldoorlog onderdeel werd van Tsjecho-Slowakije.
Anno 2025 bestaat Škoda 130 jaar en moet elk nieuw model een uitgebreid homologatieproces doorlopen. Maar een auto is dan ook veel complexer geworden. Zo is de Voiturette nog uitgerust met carbidlampen terwijl moderne Škoda’s ledverlichting hebben.
Flink boekwerk
Voordat een nieuwe auto goedgekeurd wordt voor de openbare weg, moet-ie 60 stappen doorlopen. Maar dat is slechts het begin. De volgende stap is dat de hele auto als het ware ondersteboven wordt gekeerd. Hierbij wordt gecontroleerd of hij voldoet aan nog eens ongeveer 60 aanvullende eisen met betrekking tot de remmen, besturing en rijassistentiesystemen.
De uiteindelijke algehele typegoedkeuring beslaat zo’n 200 pagina’s. Tel hier de goedkeuringen voor specifieke systemen bij op (zomaar honderden extra pagina’s) en we hebben het over een flink boekwerk.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.