Je vindt hem tegenwoordig in elke nieuwe auto: de airbag. Maar waar komt de airbag eigenlijk vandaan? En welke auto was het eerst uitgerust met een airbag?
In het Nederlands heet de airbag een ‘luchtzak’ of ‘plofzak’, alleen hoor je die termen eigenlijk zelden of nooit. Maar het is wel degelijk een zak die in geval van nood wordt opgeblazen en dan als een beschermend kussen fungeert. Vergis je niet in de snelheid waarmee dit gebeurt; dit is in 25 tot 35 milliseconden gepiept. Als de airbag zijn werk heeft gedaan, loopt hij weer leeg.
Uitvinder van de airbag
De eerste airbag werd in 1953 gepatenteerd door de Amerikaanse ingenieur John W. Hetrick. Hij wordt gezien als de uitvinder van de airbag. Korte tijd later werd een vergelijkbaar patent verkregen door de Duitse ingenieur Walter Linderer.
Beide patenten gebruikten een luchtdruksysteem, dat in de praktijk niet helemaal uit de verf kwam. De airbag werd veel te langzaam opgeblazen, waardoor je alsnog met je hoofd op het stuur terechtkwam.
Airbag krijgt explosief
De Japanse ingenieur Yasuzaburou Kobori pakte het in 1964 slimmer aan en gebruikte een explosief. Vervolgens introduceerde in 1967 Allen K. Breed een elektromechanische sensor die via een klein explosief de airbag opblies. Dat is de airbag zoals we hem nu nog kennen.
Eerste auto met airbag
Over de eerste auto met een airbag bestaat discussie. Sommigen noemen de Toronado uit 1973 van het Amerikaanse merk Oldsmobile, anderen hebben het over de Mercedes S-klasse die begin jaren 80 op de markt kwam.
Eerste Škoda met airbag
In 1995 werd de eerste Škoda met airbags uitgerust. Dat wil zeggen: een bestuurdersairbag én een passagiersairbag. Ze waren optioneel verkrijgbaar voor de Škoda Felicia, een van de best betaalbare compacte middenklassers uit die tijd. Volgend jaar bestaat de airbag dus 30 jaar in Škoda-modellen.
Tegenwoordig vind je in een nieuwe Škoda meer dan twee airbags. De nieuwe Škoda Kodiaq heeft ook zij-airbags met gordijnairbags en kan worden uitgerust met een centrale airbag tussen de voorstoelen. Die moet voorkomen dat je bij een zijdelingse aanrijding pijnlijk in contact komt met je passagier.