Skoda automaat hero mobiel

21 maart 2025

Waarom zou je nog voor een handbak kiezen?

De automatische transmissie wordt steeds populairder onder Škoda-rijders wereldwijd. Behalve bij de Fabia, kiezen de meeste klanten voor een auto waarin ze niet zelf hoeven te schakelen. Waarom zou je eigenlijk nog voor een handgeschakelde versnellingsbak kiezen?

Dat de animo voor de automaat is toegenomen, is een understatement. In 2018 koos maar 13 procent van de Fabia-kopers wereldwijd voor een automatische transmissie, in 2024 was het aandeel gestegen tot 31 procent!

Dat is nog niets als je ziet wat er bij de grotere modellen is gebeurd. In het geval van de Octavia koos eerst 72 procent voor een handbak en nu heeft 80 procent van de exemplaren een automaat.

De nieuwste generatie van de Superb en de Kodiaq wordt altijd geleverd met een automatische DSG-transmissie, want de vraag naar handgeschakelde versies was in 2018 al laag (respectievelijk 22 en 15 procent) en bleef maar dalen.

Automaat: meer ruimte, minder verbruik

Het grote gemak van een automaat is natuurlijk dat je niet zelf hoeft te schakelen. Maar er zijn nog meer voordelen. Zo zorgt het snel en precies schakelen van de automatische transmissie voor betere prestaties en een lager brandstofverbruik. En door bij de nieuwe modellen de keuzehendel te verplaatsen naar de stuurkolom, hebben de technici tussen de voorstoelen meer opbergruimte gecreëerd.

Skoda automomaat

Wat ook meespeelt, is dat auto’s steeds slimmer worden en verkeerssituaties kunnen voorspellen, waarmee onnodig schakelen wordt voorkomen. De automatische transmissie werkt ook samen met de geavanceerde rijhulpsystemen en ondersteunt de voordelen van hybride rijden, zoals uitrollen met uitgeschakelde motor en remenergie terugwinnen.

Een handbak is lichter en leuker

Ondanks de vele voordelen van de automaat, heeft de handgeschakelde versnellingsbak nog steeds bestaansrecht. Zo word je meer bij het autorijden betrokken, wat een groter gevoel van controle biedt. Sommige Škoda’s met een automatische versnellingsbak hebben paddles achter het stuur, hiermee heb je een soortgelijke ervaring. Handgeschakelde transmissies zijn ook iets lichter dan automaten, wat de rijeigenschappen kan verbeteren.

Dan is er nog het prijsverschil: aangezien automatische transmissies duurder zijn om te produceren, moeten klanten er extra voor betalen. Maar in Nederland valt dat prijsverschil wel mee. De zuinige DSG ‘verdient’ zichzelf namelijk grotendeels terug, dankzij het lagere WLTP-verbruik dat zich vertaalt in minder aanschafbelasting (bpm).

Kies jouw ideale Škoda