Je ziet het regelmatig tijdens de zomer onderweg naar je vakantiebestemming: de voeten van de passagier op het dashboard. Hoe comfortabel dit er ook uitziet, doe dit nooit. Dit heeft alles te maken met de… airbag.
Het is belangrijk dat je weet wáár in de auto de airbags zich bevinden. Leg bijvoorbeeld nooit een smartphone op het rechter gedeelte van de bovenkant van het dashboard, hier zit namelijk de passagiersairbag. Als die wordt geactiveerd, loop je het risico dat de smartphone keihard tegen je hoofd aanvliegt.
Dat geldt ook voor voeten op het dashboard. Nooit doen. Als de airbag bij een aanrijding wordt opgeblazen, komen je knieën keihard tegen je hoofd aan. De verwondingen die je dan oploopt, zijn vreselijk. Om dezelfde reden moet de bijrijdersairbag gedeactiveerd worden als er een kinderzitje tegen de rijrichting in wordt geplaatst. Dit kun je eenvoudig zelf doen door de fysieke sleutel in de daarvoor bestemde ontgrendeling te steken en te draaien. Die ontgrendeling bevindt zich in het dashboardkastje.
Wel of niet leeglopen
Het ontwerp van een airbag is afhankelijk van wat hij moet beschermen. “Frontale airbags moeten langzaam leeglopen nadat ze in aanraking zijn gekomen met de bestuurder en zijn passagier. Anders krijgen deze inzittenden na een ongeval te weinig lucht. Daarom zijn ze voorzien van ventilatieopeningen. Een knie-airbag of een centrale airbag tussen de voorstoelen hoeft niet leeg te lopen en heeft dus geen openingen. Deze airbags hebben aan de binnenkant een speciale coating die er juist voor zorgt dat er langs de naden geen lucht ontsnapt”, legt Michal Mrhálek van Škoda Technical Development uit.
Ook de manier waarop een airbag wordt geactiveerd, verschilt per type airbag. “Relatief grote airbags, zoals die voor de bestuurder en de voorpassagier, worden met behulp van een gasgenerator met zoveel mogelijk gas opgeblazen. Andere airbags maken gebruik van kleinere patronen met samengeperst gas”, vertelt specialist Hana Cwierzová van Škoda Technical Development.
Razendsnel
Wanneer een airbag moet worden opgeblazen, wordt bepaald door sensoren in de auto. Dit gaat razendsnel. Het duurt slechts enkele milliseconden vanaf de detectie tot aan het besluit om de airbag te activeren en vervolgens maar tientallen milliseconden om de airbags te vullen. Bij de hoofdairbags gaat het om 25 tot 35 milliseconden.
Draag altijd de veiligheidsgordel
Veel mensen schrikken als ze zien hoe snel en krachtig een airbag tot ontploffing komt. “Maar vergeet niet dat ze een belangrijk onderdeel zijn van de algehele veiligheid van een auto. Daarom is het zo belangrijk dat je altijd de veiligheidsgordel omdoet, want anders kunnen airbags hun beschermende werk niet goed uitvoeren. Sterker nog: dan kunnen ze zelfs gevaar voor de inzittenden opleveren”, waarschuwt Petro Korop van Škoda Technical Development.