Skoda Kodiaq Euro NCAP hero mobiel

11 juli 2024

Veiligheid voorop: nieuwe Škoda Kodiaq en Superb krijgen vijf sterren van Euro NCAP

De gloednieuwe Škoda Kodiaq en Superb hebben hoge scores behaald in de onafhankelijke veiligheidstests van Euro NCAP. Beide modellen scoorden het maximale aantal van vijf sterren, wat een ononderbroken resultaat oplevert - zelfs onder de strangere beoordelingscriteria die in 2023 werden geïntroduceerd. Sinds 2008 heeft elk nieuw Škoda-model bij de botsproeven een score van vijf sterren behaald.

"De veiligheid van onze klanten en alle andere weggebruikers is onze topprioriteit. Daarom zijn we verheugd dat we opnieuw vijf sterren hebben gekregen voor de nieuwe Kodiaq en Superb. We zijn vooral trots op onze sterke resultaten voor de beschermen van volwassen inzittenden en kinderen.", verklaart Johannes Neft, Škoda Auto bestuurslid voor Technische Ontwikkeling.

superb

Hoge scores

Volgens de in 2023 door Euro NCAP geïntroduceerde strengere criteria ontvingen de nieuwe Superb en Kodiaq vijf sterren voor de bescherming van inzittenden. De Kodiaq behaalde daarbij 84% van het totale aantal punten, die worden gegeven over een scoringspercentage in vier categorieën: de bescherming van volwassen inzittenden (89%), de bescherming van kinderen (83%), de bescherming van kwetsbare weggebruikers (82%) en voor de aanwezige veiligheidsassistentiesystemen (78%).

De nieuwe Superb scoorde 87% van het totaal aantal punten en noteerde 93% voor het beschermen van volwassen inzittenden, 87% voor de bescherming van kinderen, 82% voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers en 80% voor de aanwezige veiligheidssystemen. Die score zet de Superb op de plek van op één na veiligste auto in de Euro NCAP ranglijst voor 2024 – een uitzonderlijke prestatie.

Stevig als een Škoda

De carrosserie van beide modellen is ontworpen volgens de nieuwste normen en bevat onder warmte gevormde stalen onderdelen. Dit extreem sterke staal wordt voornamelijk toegepast in de A- en B-stijlen, het schutbord en de tunnelconsole. Bij een ongeval worden de inzittenden van beide modellen niet alleen beschermd door de stijve carrosserie en royale kreukelzones, maar ook door maximaal tien airbags voor de Škoda Superb (maximaal negen airbags voor de Kodiaq), waaronder een centrale airbag tussen de voorstoelen.

kodiaq

Nieuwste veiligheidstechnologie

Talrijke geavanceerde hulpsystemen in zowel de nieuwe Kodiaq als de Superb waarschuwen de bestuurder voor mogelijke aanrijdingen en helpen actief om deze te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Op beide modellen is de lijst met standaard veiligheidssystemen aanzienlijk; deze omvat Front Assist met voorspellende bescherming voor voetgangers en fietsers, Side Assist inclusief Rear Traffic Alert, evenals Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Crossroad Assist en Exit Warning. Travel Assist ondersteunt de bestuurder actief bij het controleren van de auto in lengte- en dwarsrichting en omvat naast Adaptive Cruise Control (ACC) ook Adaptive Lane Assist met wegwerk-herkenning, Crew Protect Assist, Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Nieuwe nano-radarsensoren in de rechter- en linkerhoek van de voorbumper verbeteren de prestaties van assistentiesystemen als Front Assist of Crossroad Assist. De nano-radarsensoren in de achterste bumperhoeken vergroten het bereik van het aanwezige Side Assist. De nieuwe Vermoeidheidsherkenning controleert het gedrag van de bestuurder, beoordeelt het mogelijke vermoeidheidsniveau en activeert indien nodig visuele en akoestische waarschuwingen in de Virtual Cockpit.

Over Euro NCAP

Het European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), opgericht in 1997, is een samenwerking tussen transportministeries, automobielclubs, verzekeringsverenigingen en onderzoeksinstituten uit acht Europese landen. Het programma voert botsproeven uit op nieuwe automodellen en beoordeelt hun actieve- en passieve-veiligheidvoorzieningen, evenals hun capaciteiten voor redding en herstel. Sinds 2020 worden de criteria om de drie jaar aangepast, waarbij het toepassingsgebied wordt uitgebreid met tertiaire veiligheidsaspecten als de noodoproepfunctie en de verspreiding van informatie over voertuigschade voor geïntegreerde reddingsoperaties.