Soms zijn dingen zo vanzelfsprekend dat een uitleg niet nodig is. Tenminste, dat denk je. Want kun jij precies vertellen wat een stationwagen is?
Om het nog wat ingewikkelder te maken, heeft een stationwagen verschillende benamingen. Je komt ook stationwagon (dus met een letter ‘o’) tegen, maar bijvoorbeeld ook stationcar en Break. Maar ook Variant, Estate, Avant en Wagon zijn feitelijk allemaal stationwagens.
Een stationwagen van Škoda gaat als Combi door het leven. Dit zijn traditionele namen, tegenwoordig heet een stationwagen ook Touring Sports, Sports Tourer of Sportwagon. Hiermee willen automerken de sportiviteit van hun stationwagens benadrukken.
Meer bagageruimte
Een stationwagen is vaak afgeleid van een sedan of hatchback. Het grote verschil is dat de daklijn verder naar achteren is doorgetrokken om meer bagageruimte te creëren. In vroegere gevallen werd ook wel eens de wielbasis (de afstand tussen de voor- en achterwielen) verlengd, maar dit gebeurt tegenwoordig eigenlijk niet meer.
Dan heb je ook nog zoiets als een shooting brake. Dit houdt het midden tussen een driedeurs hatchback en een stationwagen waarbij de daklijn lager afloopt en de achterruit vlakker ligt. Het design van deze ‘stationwagens’ heeft duidelijk voorrang gekregen boven de bagageruimte. Die is dan ook vaak wat kleiner.
Overgewaaid uit Amerika
De naam ‘stationwagon’ is trouwens komen overwaaien uit Amerika. Het waren auto’s met een extra ruime, vaak houten opbouw, bedoeld om treinreizigers met hun bagage van en naar het station te rijden. Deze stationwagons werden vaak als taxi ingezet. Net als de stationwagens die je bij De Waal Autogroep vindt, waren ze superruim en praktisch. De Škoda Octavia Combi heeft een bagageruimte van 640 tot 1700 liter. De nieuwe Škoda Superb Combi begint bij 690 liter en kan met neergeklapte achterbank zelfs 1920 liter kwijt.
SUV of stationwagen?
Waarom een stationwagen en bijvoorbeeld geen SUV? Het voordeel van een stationwagen is dat hij wat dichter bij de weg ligt en hierdoor net wat dynamischer rijdt. Al zal de gemiddelde automobilist dit nauwelijks merken. Verder heeft een stationwagen vaak een iets betere stroomlijn, wat een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik. Maar veel mensen vinden een SUV er stoerder uitzien. Bovendien heeft een SUV de hoge zit die veel automobilisten als prettig ervaren.