Škoda AUTO wordt verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van het bestaande MQB-A0 Global Platform van de Volkswagen Groep. Dit platform gaat door de Volkswagen Groep-merken Škoda en Volkswagen gebruikt worden voor de ontwikkeling van nieuwe instapmodellen voor regio’s met een hoog groeipotentieel, waaronder India, Rusland, Afrika, Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika. Na het speciaal aangepaste MQB-A0-IN autoplatform voor de Indiase markt wordt Škoda nu voor het eerst verantwoordelijk voor een platform dat wereldwijd gebruikt gaat worden.
“Door de verantwoordelijkheid voor het MQB-A0 Global Platform op ons te nemen, krijgt Škoda voor het eerst de leiding over de wereldwijde ontwikkeling van een platform,” verklaart Thomas Schäfer, CEO van Škoda AUTO. “Hiermee krijgen we een nog grotere verantwoordelijkheid binnen de Volkswagen Groep en versterken we tegelijkertijd de rol van Škoda AUTO als belangrijk Europees ontwikkelingscentrum voor de Groep. Ik ben ervan overtuigd dat we met het MQB-A0 Global Platform veel nieuwe klanten zullen trekken en de positie van de Groep in de instapsegmenten gaan uitbreiden.”
Schaalvoordelen
“Via onze uitgebreide platformstrategie realiseren we schaalvoordelen die ons in staat stellen onze klanten wereldwijd state-of-the-art technologie en hoge kwaliteit tegen concurrerende prijzen te bieden,” aldus Ralf Brandstätter, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen. “Op basis hiervan kunnen de volumemerken van de Groep – Volkswagen en Škoda – snel producten leveren die uniek zijn in het volumesegment. Als merk met een aanzienlijke expertise op het gebied van entry-level mobiliteit is Škoda binnen de Volkswagen Groep ideaal gepositioneerd om de wereldwijde verantwoordelijkheid voor de succesvolle doorontwikkeling van het MQB-A0 Global Platform op zich te nemen. Zo creëren we synergieën die de winstgevendheid binnen de volumemerken verder verhogen.”
“Ons ontwikkelingsteam is zeer ervaren met modellen in de meest toegankelijke segmenten. Met de doorontwikkeling van het MQB-A0 Global Platform maken we nu maximaal gebruik van die knowhow. Op basis van dit platform gaan we nieuwe modellen creëren die nauwkeurig zijn afgestemd op de verschillende klantbehoeften in uiteenlopende markten,” licht Johannes Neft, bestuurslid voor technische ontwikkeling bij Škoda AUTO, toe.
Groeipotentieel
Het MQB-A0 Global Platform wordt wereldwijd gebruikt en vormt de basis voor nieuwe modellen met een verbrandingsmotor in de entry-level segmenten. De focus voor auto’s op deze basis ligt met name op India, Latijns-Amerika, Rusland, Afrika en de ASEAN-landen, waar de meest toegankelijke segmenten van groot belang zijn en tegelijkertijd groeipotentieel bieden.
Škoda AUTO: zeer ervaren in entry-level segmenten
De Volkswagen Groep vertrouwt op Škoda AUTO’s grote ontwikkelingsexpertise en jarenlange ervaring in de prijsgevoelige instapsegmenten. Binnen de Volkswagen Groep is de Tsjechische autofabrikant al verantwoordelijk voor India, Rusland en Noord-Afrika. Begin juni startte de serieproductie van de KUSHAQ in de Indiase fabriek in Chakan, Pune. Dit is het eerste serieproductiemodel op basis van de MQB-A0-IN-versie van de Modular Transverse Toolkit die Škoda speciaal heeft aangepast voor de Indiase markt. Het platform gaat ook worden gebruikt voor andere Volkswagen- en Škoda-modellen. Op de middellange termijn zijn er plannen om de KUSHAQ ook in andere opkomende markten te gaan leveren. Het tweede model staat al klaar in de startblokken en wordt later dit jaar onthuld.
Door de verantwoordelijkheid voor het MQB-A0 Global Platform op zich te nemen, creëert Škoda als onderdeel van zijn NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2030 een belangrijke basis om op de lange termijn de grootste Europese autofabrikant te worden in de groeimarkten India, Rusland en Noord-Afrika.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.