Škoda heeft vandaag in de fabriek in Mladá Boleslav het startschot gegeven voor de serieproductie van de ENYAQ iV. De 100% elektrische SUV is het eerste productiemodel van Škoda dat is gebaseerd op het elektrische MEB-platform van de Volkswagen Groep. In de nabije toekomst gaat Škoda dagelijks zo’n 350 exemplaren van de nieuwe SUV produceren, op dezelfde lijn waarop ook de OCTAVIA en KAROQ worden gebouwd. Daarmee is dit de enige productielijn van de Volkswagen Groep waarop zowel auto’s op het MQB-platform als op MEB-basis worden geassembleerd.
“De ENYAQ iV is het eerste serieproductiemodel van Škoda dat vanaf de basis als compleet elektrische auto is ontworpen en ontwikkeld,” verklaart Michael Oeljeklaus, bestuurslid van Škoda voor productie en logistiek: “Dat betekent dat onze nieuwe SUV hele andere eisen stelt aan het productieproces en de te doorlopen productiestadia dan modellen met een verbrandingsmotor. Dat komt ook tot uiting in de uitgebreide voorbereidingen en de aanpassingen die we afgelopen zomer in onze fabriek in Mladá Boleslav hebben doorgevoerd.”
Škoda heeft € 32 miljoen in zijn hoofdfabriek in Mladá Boleslav geïnvesteerd om de productie van MEB- en MQB-modellen op dezelfde productielijn mogelijk te maken. Op termijn gaat het merk hier dagelijks zo’n 350 exemplaren van de ENYAQ iV bouwen, naast de OCTAVIA en KAROQ.
Volop keuze
De Škoda ENYAQ iV wordt leverbaar met drie accu- en vijf prestatievarianten. In de twee krachtigste versies werkt een tweede elektromotor op de vooras samen met de achterste elektromotor. Afhankelijk van het accupakket bedraagt de elektrische actieradius zelfs 536 kilometer** (WLTP). De ENYAQ iV is naar eigen wens samen te stellen in vijf simpele stappen, te beginnen met de keuze voor het accupakket. Aansluitend kiest de klant de interieurstijl, de velgen, de gewenste optiepakketten en eventueel nog individuele opties. Het resultaat is altijd een ENYAQ iV op maat.
De ENYAQ iV 60 is in ons land inmiddels te bestellen vanaf € 39.990* inclusief een 132 kW sterke elektromotor en een 58 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 390 kilometer**. Als ENYAQ iV 80 is de elektrische SUV er vanaf € 46.990*, voorzien van een 150 kW elektromotor, een accupakket van 77 kWh en een range van 510 kilometer**. Begin 2021 wordt het ENYAQ iV-gamma verder uitgebreid met de beschikbaarheid van de ENYAQ iV 50, voorzien van een 109 kW elektromotor en een range van 340 kilometer**. Ook is dan de vierwielaangedreven ENYAQ iV 80 met de 195 kW sterke unit te bestellen. In de tweede helft van 2021 volgt vervolgens het absolute topmodel in het programma: de ENYAQ iV vRS, inclusief een 225 kW sterke elektromotor.
De levering van de ENYAQ iV-modellen start in het voorjaar van 2021. Vanaf dat moment kan er ook een proefrit worden gemaakt bij de dealer. Elke ENYAQ iV wordt standaard geleverd met twee jaar fabrieksgarantie, tot 6 jaar onderhoud en 8 jaar garantie op de accu (max. 160.000 km).
ENYAQ iV Roadshow doet Nederland aan
Vooruitlopend op de officiële marktintroductie van de ENYAQ iV – begin volgend jaar – konden zo’n 6.500 geïnteresseerde Nederlandse prospects recent al kennismaken met Škoda’s eerste elektrische SUV. Op 12 oktober reisde de Škoda ENYAQ iV Roadshow naar Tiel. Bekijk hieronder de aftermovie.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend
* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl.
** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.