Vier weken na zijn wereldpremière heeft Škoda in de Volkswagen-fabriek in Bratislava groen licht gegeven voor de productiestart van de vierde moderne-generatie Superb. Deze strategische verhuizing van de Superb vanuit de fabriek in Kvasiny biedt daar nu meer capaciteit om extra Octavia’s te produceren.
“De lancering van een nieuwe modelgeneratie is altijd een bijzonder moment voor het hele team. Dit geldt met name voor de nieuwe Superb als onderdeel van het Beta+-project, dat de gezamenlijke ontwikkeling van de Škoda Superb en Volkswagen Passat onder leiding van Škoda omvatte”, verklaart Andreas Dick, Škoda-bestuurslid voor Productie en Logistiek. “Met de volgende generatie van ons succesvolle ICE-topmodel benutten we ook aanzienlijke synergieën voor de Volkswagen Groep.”
Productie nieuwe Superb in Volkswagen-fabriek in Bratislava
Het besluit om de vierde-generatie Superb te produceren in de Volkswagen-fabriek in Bratislava werd in november 2020 aangekondigd. De stap maakt deel uit van het Beta+-project, dat is gericht op het benutten van synergieën in het productienetwerk en het verder vergroten van de efficiëntie. Škoda was verantwoordelijk voor de volledige ontwikkeling van de Škoda Superb en Volkswagen Passat, die beide op dezelfde productielijn worden geproduceerd. Door de productie van de Superb naar Bratislava over te hevelen, creëert Škoda vanaf de zomer van 2024 capaciteit om extra Octavia’s te kunnen produceren in de fabriek in Kvasiny. Bovendien zorgt deze stap ervoor dat er meer batterij-elektrische modellen kunnen worden gebouwd in Škoda’s hoofdfabriek in Mladá Boleslav.
In nog geen twee jaar tijd heeft Škoda in de fabriek in Bratislava meer dan 500 ultramoderne robots, besturingssystemen en verbindingsapparatuur geïnstalleerd, en trok het merk daar tal van nieuwe leveranciers aan. Bovendien werd de assemblagehal in Bratislava grondig geüpgraded: de assemblagelijn, waar de nieuwe auto‘s naadloos zijn geïntegreerd in de bestaande productielijnen voor Volkswagen- en Škoda-modellen, werd nog niet eerder gebruikt voor de bouw van plug-in hybridemodellen. Ook werd de lakstraat in de fabriek aanzienlijk vernieuwd, wat tastbare voordelen voor het milieu heeft opgeleverd. Zo markeert de introductie van nieuwe spuitcabines - die zijn uitgerust met geavanceerde luchtcirculatiesystemen en vluchtige organische stoffen kunnen opvangen - bijvoorbeeld een nieuwe stap op weg naar een milieuvriendelijkere productie.
Nieuwe Superb: vanaf voorjaar 2024 leverbaar
De productie van de nieuwe Škoda Superb start met de Combi, die in het voorjaar van 2024 in Nederland leverbaar wordt, gevolgd door de hatchback die enkele maanden later volgt. De Superb komt er met een keuze uit mild-hybride- en plug-in hybride-aandrijflijnen. De Superb Combi Plug-In Hybrid heeft een systeemvermogen van 150 kW/204 pk. Hij maakt gebruik van de nieuwste plug-in hybridetechnologie met een 25,7 kWh accu die een elektrische actieradius van maar liefst 100 kilometer* mogelijk maakt. De Superb 1.5 TSI e-TEC met 110 kW/150 pk heeft mild-hybridetechnologie met een 48 volt riemaangedreven starter-generator, een lithium-ion batterij en de nieuwste generatie cilinderuitschakeling (ACT+).
Superb: sinds 1934
Het erfgoed van de Škoda Superb gaat terug tot 1934, toen de Škoda 640 Superb het levenslicht zag. De topmodellen van de Tsjechische autofabrikant droegen tot 1949 die illustere naam. In 2001 blies Škoda deze historische aanduiding nieuw leven in voor de eerste moderne generatie van de Superb. Tot dusver zijn er ruim 1,6 miljoen exemplaren van Škoda’s ICE-topmodel geproduceerd.
* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.