header

11 januari 2023

Škoda levert wereldwijd 731.300 auto’s in 2022

Škoda heeft in 2022 wereldwijd 731.300 nieuwe auto’s afgeleverd, een robuust resultaat ondanks de wereldwijde chiptekorten, de oorlog in Oekraïne, vertragingen in de aanvoer van onderdelen en de stijgende prijzen van energie en ruwe grondstoffen. Bovendien heeft het Tsjechische merk nog een goedgevulde orderportefeuille, wat de grote vraag naar modellen van het merk onderstreept. Het elektrificatie-offensief van Škoda werd in 2022 onderstreept door de grote populariteit van de ENYAQ iV-familie (+20%). Maar ook Škoda’s conventionele modellen met de efficiënte verbrandingsmotoren blijven het onveranderd goed doen. Internationaal was de OCTAVIA opnieuw het bestverkochte model van het merk. In ons land daarentegen nam de volledig elektrische ENYAQ iV liefst een derde van de totale Škoda-verkopen voor zijn rekening en was hij voor het tweede jaar op rij de populairste EV van Nederland.

“Nooit eerder in onze historie zagen we ons geconfronteerd met zulke grote uitdagingen als in het afgelopen jaar”, verklaart Klaus Zellmer, CEO van Škoda AUTO. “Ondanks deze complexe tijden blijven we ons ontwikkelen, mede dankzij een aantrekkelijk en modern modelportfolio met conventioneel en volledig elektrisch aangedreven modellen. Met de uitbreiding van ons e-offensief staan we er voor de komende jaren bovendien goed voor en blijven we de rol van Tsjechië als een belangrijke locatie voor auto's en e-mobiliteit verder versterken. We bouwen daarnaast aan een zeer solide basis om Škoda met succes door 2023 te loodsen, onder andere met de introductie van de nieuwe-generatie SUPERB en KODIAQ en de vernieuwde KAMIQ en SCALA. Voor de iets verdere toekomst zullen we al in 2026 drie compleet nieuwe elektrische modellen lanceren, en er ligt nog meer in het verschiet.”

In Nederland verkocht Škoda afgelopen jaar 14.953 nieuwe auto’s. De absolute verkooptopper was met afstand de elektrische ENYAQ iV (inclusief de COUPÉ). Met 5.467 verkochte exemplaren zorgde hij er niet alleen voor dat bijna één op de drie nieuwe Škoda’s in ons land een ENYAQ iV was, maar ontpopte hij zich voor het tweede jaar op rij als Nederland’s meest verkochte EV.

Investeren in een sterke toekomst

Internationaal blijft Škoda zijn elektro-offensief versnellen en investeert het merk in transformatie: de komende jaren trekt de Tsjechische autofabrikant nog eens € 5,6 miljard uit voor e-mobility en € 700 miljoen voor digitalisering. Daarnaast blijft de internationale expansie van de Tsjechische autofabrikant aanhouden. Zo staat Škoda op het punt de Vietnamese markt te betreden. In samenwerking met Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor) als lokale partner gaat Škoda in de eerste helft van dit jaar de eerste Europese modellen in Vietnam aanbieden.