Als onderdeel van haar nieuwe NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2030 komt Škoda met een gloednieuwe merkidentiteit. Met een nieuw logo en de grootste corporate identity update in dertig jaar heeft Škoda de focus gelegd op een nieuwe designtaal. Daarnaast worden tussen nu en 2026 drie nieuwe elektrische modellen geïntroduceerd. De VISION 7S concept car wordt gezien als het toekomstige topmodel en zal de elektrificatiestrategie versnellen. Daarbij investeert Škoda € 5,6 miljard in elektrische mobiliteit en € 700 miljoen in digitalisatie, om ervoor te zorgen dat medio 2030 meer dan 70 procent van alle verkochte Škoda’s elektrisch aangedreven zijn.
“Met de nieuwe merkidentiteit onderscheidt Škoda zich niet alleen nóg meer van de concurrentie, maar ook van de merken binnen de Volkswagen Groep”, zegt Martin Jahn, lid van de Raad van Bestuur voor Sales en Marketing bij Škoda AUTO. “De VISION 7S laat onze nieuwe designkoers zien, die bepalend is voor alle toekomstige modellen. Maar het is niet alleen de nieuwe vormtaal die Škoda voor de klant nog aantrekkelijker maakt. Ook op het gebied van User Experience (UX) en connectiviteit maken we grote sprongen.”
Drie nieuwe modellen tot 2026
Tussen nu en 2026 zullen drie nieuwe volledig elektrische modellen geïntroduceerd worden. Deze zullen bestaan uit een compacte SUV, een kleine auto en de VISION 7S, de nieuwe 7-persoons auto.
Een actieradius van 600 kilometer en een laadvermogen van 200 kW, zijn alvast een voorproefje van de innovatieve VISION 7S. Ook zet Škoda in op efficiënte verbrandingsmotoren door haar aanbod uit te breiden met de volledig nieuwe SUPERB en KODIAQ, die onthuld zullen worden in de tweede helft van komend jaar, dit alles in de transitie naar volledig elektrische mobiliteit in 2030. De OCTAVIA zal in 2024 een update krijgen.
Introductie VISION 7S
De nieuwe volledig elektrische SUV, de VISION 7S heeft ruimte voor zeven personen en een groot aantal Simply Clever innovaties. Het concept is gebaseerd op het modulaire elektrische platform van de Volkswagen Groep en heeft een accupakket van 89 kWh wat de VISION 7S een actieradius van 600 kilometer.
Nieuwe designtaal
Komend jaar begint Škoda AUTO aan haar elektrische en technologisch gerichte designtaal, gekenmerkt door een gereduceerd lijnenspel dat de eenvoud van de nieuwe modellen duidelijk maakt. Opvallend aan het nieuwe design is het ‘Tech-Deck’ en de hoge kwaliteit materialen die verwerkt zijn in het interieur. Daarnaast krijgt ook het logo een update. Zo krijgt de merknaam een nieuwe typografie met symmetrie, rondingen en hoeken. Ook is het geen 3D-ontwerp meer en wordt de ‘haček’ op de letter S geplaatst.
Voortaan zal Škoda voortaan gebruik maken van twee soorten groen, Emerald en Electric Green, welke natuurlijk geassocieerd worden met duurzaamheid en elektrische mobiliteit, als onderdeel van de vernieuwde corporate identity. Škoda zal in eerste instantie de nieuwe identiteit toepassen in hun communicatie en gaat deze vanaf 2024 integreren in de nieuwe modellen en vestigingen van het Tsjechische merk.
Ambitieuze doelen op het gebied van duurzaamheid
Škoda zet in op duurzaamheid door onder andere elektriciteit te halen uit hernieuwbare energiebronnen. Door het produceren van accupakketten in Mladá Boleslav blijft het transporteren door middel van twee elektrisch aangedreven vrachtwagens kort. Škoda’s productiefaciliteit in Vrchlabí is daarnaast al vanaf 2020 CO2-neutraal en de ambitie is om vanaf 2030 ook in de fabrieken in Tsjechië en India volledig CO2-neutraal auto’s te produceren. Deze duurzame productie komt nu bijvoorbeeld al naar voren in de Škoda ENYAQ iV, in welke 13 kilogram gerecycled plastic, gemaakt van accubanken en bumpers, toegepast wordt. Daarnaast wordt in de carrosserie 40 procent gerecycled staal verwerkt en 60 procent gerecycled aluminium. De zijruiten van de ENYAQ iV worden gemaakt van 20 procent gerecycled glas en de bekleding bestaat voor 40 procent uit onbewerkt wol en voor 60 procent uit gerecyclede PET-flessen.