Škoda Auto heeft in 2023 wereldwijs een totaal van 866.800 auto's afgeleverd. Dat betekent een aanzienlijke groei van 18,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Duitsland blijft voor Škoda de grootste markt, met een totaal van 157.800 afgeleverde auto’s (+17,6%). Daarnaast boekte het merk een sterk resultaat op de Tsjechische thuismarkt, met 87.800 leveringen (+23,4%). De volledig elektrische Enyaq-modellenreeks, die tot de best verkopende EV's op veel Europese markten behoort, vestigde een nieuw record sinds zijn lancering, met 81.700 verkochte auto's (+52,1%). In Nederland eindigde Škoda op de vijfde plaats.
Klaus Zellmer, Škoda Auto CEO, zegt erover: "Onze klanten hebben gesproken en ik ben enorm dankbaar voor hun vertrouwen in ons merk. Het harde werk en de toewijding van de mensen die onze auto's ontwerpen, bouwen en verkopen hebben een indrukwekkend resultaat opgeleverd in onze leveringen in 2023, ondanks alle economische en marktuitdagingen van het afgelopen jaar. De groeiende vraag naar onze modellen bevestigt onze strategie om klanten te laten kiezen tussen traditionele-, puur elektrische en hybride aandrijflijnen in de aanloop naar een tijdperk waarin e-mobiliteit regeert.” Met een aankomend portfolio van zes nieuwe volledig elektrische modellen – te beginnen met de Elroq, later dit jaar – beschikt Škoda Auto over een robuust bedrijfsmodel, al blijft het merk waakzaam voor nieuwe uitdagingen in een veranderende wereldmarkt. “Door te blijven focussen op wat klanten willen en door te investeren in de voortdurende ontwikkeling van onze werknemers, stellen we de toekomst van Škoda Auto veilig," besluit Zellmer.
Groeiend aandeel op elk continent
Škoda Auto realiseerde vorig jaar een aanzienlijke stijging van 18,5% in wereldwijde leveringen aan klanten, wat zich vertaalt in 135.500 extra auto's in vergelijking met 2022. Europa, dat een van de belangrijkste markten voor het merk blijft, registreerde een stijging van 27,4% in de westelijke regio's. Dat leverde Škoda de zevende plaats in de ranglijst van toonaangevende merken op. Duitsland leidde met een opmerkelijke stijging van 23.600 auto's ten opzichte van het voorgaande jaar, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Tsjechië, die ook een belangrijke bijdrage leverden aan het succes van Škoda – met een stijging van respectievelijk 20.700 en 16.600 auto's. De Enyaq stond bovenaan de lijst van EV-verkopen in Tsjechië en Slowakije en behoorde tot de best verkopende EV's in andere grote Europese markten, waaronder Duitsland in oktober en november. Buiten Europa bereikte Škoda Auto verschillende mijlpalen, zoals een totaal van 100.000 verkochte auto's in India in twee jaar tijd en het succesvol aanboren van de markten in Vietnam en Kazachstan.
Op weg naar een elektrische toekomst
De leveringen van de volledig elektrische Škoda Enyaq zijn in 2023 met meer dan 50% gestegen, wat de effectiviteit van Škoda's elektrificatiestrategie onderstreept. Vorig jaar was de Škoda Enyaq de best verkopende elektrische auto op de Tsjechische thuismarkt en in Slowakije en stond hij in de top vijf van best verkopende auto's in verschillende Europese landen, waaronder Zwitserland, Duitsland, Finland, Noorwegen en Nederland. Škoda intensiveert zijn elektrische transformatie met de introductie van plug-in hybride versies van de nieuwe generatie Kodiaq en Superb, elk met een puur elektrische actieradius van 100 km. En daar stopt het niet bij, vertelt Holger Peters, Bestuurslid voor Financiën, IT en Juridische Zaken bij Škoda Auto: "Door ons Next Level Efficiency+ programma, strikte kostendiscipline en de integratie van AI en robotische procesautomatisering creëren we actief de nodige speelruimte voor toekomstige investeringen en de verdere elektrificatie van ons portfolio."
Aanzienlijke vooruitgang in wereldwijde expansie
In september, tenslotte, betrad Škoda Auto de Vietnamese markt om te profiteren van het potentieel van de ASEAN-regio, waar Vietnam vanaf 2030 naar verwachting de leider zal zijn met een verwacht jaarlijks verkoopvolume van meer dan 40.000 auto’s. En ook in India, waar Škoda sinds twee jaar actief is, is een belangrijke mijlpaal bereikt door in twee jaar tijd 100.000 auto’s aan klanten te leveren. Tenslotte is de autofabrikant zijn aanwezigheid in Kazachstan aan het herstellen via een strategisch partnerschap dat de lokale assemblage van de Kodiaq, Kamiq, Karoq en Octavia ondersteunt.