Škoda is dit jaar al twintig jaar lang hoofdsponsor en autopartner van de Tour de France. Ook dit jaar weer zullen de liefhebbers van ’s werelds beroemdste wielerronde de Škoda supportauto’s van de Tour-organisatie veelvuldig op het parcours en op TV voorbij zien komen. Bijzonder is dat het Tour de France-wagenpark van Škoda in 2023 nagenoeg geheel is geëlektrificeerd: van de in totaal 209 auto’s hebben er 207 een hybride of volledig elektrische aandrijflijn. Een hoofdrol is voor het derde jaar op rij weggelegd voor de volledig elektrische, felrode Enyaq iV, het mobiele commandocentrum van Tour-directeur Christian Prudhomme.
“We zijn verheugd dat we al twintig jaar lang partner van de prestigieuze Tour de France zijn”, aldus Martin Jahn, bestuurslid van Škoda Auto voor sales en marketing. “We hebben in die periode veel mooie content gemaakt voor ons We Love Cycling-platform en we geven fans de kans om professionele racefietsen en originele groene truien te winnen, gesigneerd door de renners. Tegelijkertijd biedt de Tour de France ons de gelegenheid om ons moderne modellenprogramma te presenteren waarmee we onze toewijding voor een groene elektrische toekomst onderstrepen.”
209 Škoda’s voor de Tour-organisatie
De 110e editie van de Tour de France gaat op 1 juli van start in de Baskische stad Bilbao. De 176 renners krijgen 21 etappes voor hun kiezen, die hen over alle vijf Franse bergketens voeren. Ter gelegenheid van de twintigjarige samenwerking met de Tour de France heeft Škoda een aantal verrassingen in petto voor de renners en bezoekers van de laatste etappe op 23 juli, met de traditionele aankomst op de Champs Élysées. Meer details hierover worden binnenkort bekendgemaakt.
Als hoofdsponsor en autopartner levert de Tsjechische autofabrikant dit jaar 209 supportauto’s aan de Tour-organisatie, waarvan er 207 hybride of volledig elektrisch aangedreven zijn. Voor Tour-directeur Christian Prudhomme staat er een volledig aangepaste, elektrische Enyaq iV Sportline klaar, voorzien van zes antennes, een vlaggenhouder, een speciale hoorn, advertentie-uitingen, vijf radiocircuits en een schuif-/kanteldak. VIP-gasten beleven de actie op het parcours van nabij vanuit een Superb L&K.
Partner in de breedste zin
Škoda is ook dit jaar opnieuw sponsor van de groene trui, die wordt toegekend aan de snelste sprinter in het peloton. En opnieuw zijn er door Škoda ontworpen trofeeën voor de Tour-winnaar en de winnaars in de diverse puntenklassementen.
Daarnaast is Škoda dit jaar wederom hoofdsponsor van de Tour de France Femmes avec Zwift Once. De supportauto’s die het merk inzet voor de Tour de France, verschijnen daarna ook weer aan de start van deze tweede editie van de Tour de France Femmes avec Zwift. Van 23 tot en met 30 juli leggen de vrouwen gedurende acht etappes in totaal 956 kilometer af.
Škoda en Team Jumbo-Visma: samen één
Niet alleen op internationaal niveau is Škoda al vele jaren betrokken bij de Tour de France, ook vanuit Nederland heeft het partnership tussen Škoda en Team Jumbo-Visma al tot grote successen geleid in de Ronde van Frankrijk. Met 2022 als absoluut hoogtepunt, waarin Team-Jumbo Visma alle grote prijzen in de wacht sleepte: de eindzege met gele-truiwinnaar Jonas Vingegaard, de bolletjestrui voor de beste klimmer - eveneens voor Vingegaard, de groene trui voor Wout van Aert als snelste sprinter plus nog eens zes etappeoverwinningen. Dit jaar is Škoda voor het derde jaar op rij als autopartner van het succesvolle Team Jumbo-Visma opnieuw nadrukkelijk present in de Ronde van Frankrijk.