Škoda trekt alle registers open voor de vierde generatie FABIA. Hoe kan hij anders het verkoopsucces van zijn voorgangers doorzetten in Nederland en Europa?
De FABIA is een van Škoda´s grote succesverhalen. De eerste generatie van de FABIA kwam in 1999 op de markt en sindsdien zijn er al meer dan 4,5 miljoen exemplaren verkocht. De FABIA is zelfs de meest gebouwde Škoda, na de oppermachtige OCTAVIA. De komst van de nieuwe, vierde generatie FABIA is dan ook een big deal.
De FABIA is al 22 jaar een begeerlijk totaalpakket. Een ruime, betaalbare auto die veel waar voor zijn geld biedt, met compacte buitenmaten en een focus op veiligheid en zuinigheid. De compacte gezinsauto heeft liefhebbers van jong tot oud: kopers van alle leeftijden vallen voor de charmes van de FABIA. De nieuwe, vierde generatie wordt extra aantrekkelijk, dankzij het spannende design, een nog ruimer interieur en de nieuwste veiligheidssystemen.
In welk land worden de meeste FABIA´s verkocht?
De eerste FABIA was in 1999 meteen een schot in de roos. In 2000 kreeg de HATCHBACK versterking van de stationwagen – de FABIA COMBI – en in ongeveer acht jaar tijd werden 1,79 miljoen auto´s verkocht. De tweede generatie uit 2007 deed dat succes nog eens dunnetjes over met 1.704.000 stuks. In 2014 werd de derde generatie FABIA aan de wereld getoond en tot eind vorig jaar kozen ruim een miljoen Škoda-liefhebbers dat model als hun nieuwe auto.
Kun je raden in welk land de meeste FABIA´s zijn gekocht? Die eer gaat naar onze oosterburen: in Duitsland werden in ruim twintig jaar tijd 834.100 exemplaren aan de man gebracht. In Škoda´s thuisland Tsjechië stapten 592.400 mensen achter het stuur van een nieuwe FABIA. Groot-Brittannië, Polen en China maken de top 5 compleet.
Nederland valt voor de FABIA COMBI
Ook in Nederland is Škoda´s compacte gezinsauto razend populair. In ons kleine landje zijn al meer dan tachtigduizend FABIA´s verkocht – gemiddeld zo’n 4.000 per jaar. Zou je al die auto´s bumper aan bumper parkeren, dan kun je een sliert maken van Groningen naar Maastricht.
De verkoopcijfers van de FABIA in Nederland tonen aan dat we een echt stationwagenland zijn. Want kijken we naar de verdeling tussen de FABIA HATCHBACK en de FABIA COMBI, dan zien we dat de overgrote deel van de Nederlandse kopers kiest voor de stationwagen. Vorig jaar ´won´ de COMBI zelfs met 82 procent! In landen als Duitsland en Tsjechië doet Škoda juist betere zaken met de HATCHBACK. Het zijn altijd weer die leuke eigenwijze Hollanders die het anders doen…