Bedrijfsstrategie Skoda 2021

25 juni 2021

Nieuwe bedrijfsstrategie Škoda AUTO: Škoda STRATEGY 2030

Škoda AUTO kiest een nieuwe koers voor de toekomst met zijn nieuwe ‘NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2030’. Daarin heeft het merk ambitieuze doelstellingen op het gebied van internationalisering, elektrificatie en digitalisering vastgelegd. De Tsjechische autofabrikant wil tegen 2030 tot de vijf bestverkopende merken van Europa behoren en wil het leidende Europese merk worden in de groeiregio’s India, Rusland en Noord-Afrika. In samenwerking met politieke en zakelijke partners – en uiteraard met de Volkswagen Groep – streeft Škoda AUTO er ook naar om thuismarkt Tsjechië te ontwikkelen tot een hub op het gebied van elektromobiliteit, om zo banen veilig te stellen en nieuwe werkgelegenheid te creëren. Specifieke doelstellingen voor duurzaamheid en diversiteit liggen eveneens stevig verankerd in de nieuwe strategie. Bij de uitvoering ervan ligt de nadruk op de twee kernbeginselen efficiëntie en eenvoud.

“Met onze nieuwe ‘NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2030’ geven we concrete antwoorden op de vraag hoe we Škoda AUTO met succes door het transformatieproces gaan loodsen en ervoor zorgen dat de onderneming in 2030 in een nog sterkere positie zal verkeren dan vandaag-de-dag het geval is”, verklaart Škoda AUTO CEO Thomas Schäfer. “Ons merk heeft een ongelooflijk potentieel. De komende jaren gaan we daar gebruik van maken en stellen we onszelf ambitieuze doelen: we willen qua verkoop tot de top vijf van autofabrikanten in Europa behoren, we willen het leidende Europese merk worden in de groeiregio’s India, Rusland en Noord-Afrika en we ontwikkelen onze thuismarkt Tsjechië tot een centrum voor elektromobiliteit, om banen te behouden en nieuwe banen te creëren. Škoda gaat deze spannende toekomst in vanuit een sterke positie, en ik kijk ernaar uit om ons bedrijf samen met ons team van meer dan 43.000 ‘Škodians’ wereldwijd en onze vakbond KOVO de komende jaren naar het volgende niveau te tillen.”

De weg naar de toekomst

De nieuwe bedrijfsstrategie ‘NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2030’ bouwt voort op de successen van de vorige Strategy 2025. De onderneming heeft een nieuwe visie en missie gedefinieerd voor zijn weg naar de toekomst. De nieuwe visie is ‘We zullen de wereld helpen slimmer te leven’, in combinatie met de nieuwe missie ‘Moderne toegankelijke mobiliteit met alles wat je nodig hebt en verrassingen waar je van houdt.’ Tegelijkertijd houdt Škoda AUTO vast aan zijn beproefde merkwaarden ‘vereenvoudigen’, ‘menselijk’ en ‘verrassen’.

‘EXPAND’, ‘EXPLORE’ en ‘ENGAGE’

De ‘NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2030’ richt zich op drie prioriteiten, die worden samengevat onder de noemers ‘EXPAND’, ‘EXPLORE’ en ‘ENGAGE’. De overkoepelende doelstelling van de prioriteit ‘EXPAND’ is Škoda te ontwikkelen tot één van de vijf best verkopende automerken in Europa. Enerzijds zal dit worden bereikt door de positie van het merk in de instapsegmenten verder te versterken. Met een zeer scherpe instapprijs zet de nieuwe FABIA de toon. Anderzijds wordt het productportfolio uitgebreid met minimaal drie volledig elektrische modellen tegen 2030, die zowel qua prijs als qua formaat onder de ENYAQ iV worden gepositioneerd. Škoda AUTO streeft naar een aandeel van volledig elektrische modellen in de totale verkopen van 50-70% in Europa, afhankelijk van de marktontwikkelingen.

Tsjechië wordt hub voor elektromobiliteit

Om ervoor te zorgen dat zowel Škoda AUTO als thuismarkt Tsjechië sterker uit het transformatieproces komt, werkt de onderneming samen met partners om het land om te vormen tot een hub voor elektromobiliteit. Concreet houdt dit in dat tegen 2030 e-componenten of e-voertuigen worden geproduceerd in alle drie Tsjechische fabrieken van Škoda AUTO: Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí. Nu al worden er hoogvoltage-tractiebatterijen geproduceerd voor de plug-in hybride-uitvoeringen SUPERB iV en OCTAVIA iV en voor modellen van andere merken van de Volkswagen Groep. Begin volgend jaar wordt in Mladá Boleslav ook gestart met de productie van MEB-accusystemen voor de ENYAQ iV. Daarnaast werkt de Tsjechische autofabrikant samen met partners om een stabiele leveranciersstructuur voor e-mobiliteit tot stand te brengen.

Leidend in India, Rusland en Noord-Afrika

De ‘EXPLORE’-prioriteit houdt in dat Škoda tegen 2030 de leidende Europese autofabrikant wordt in de groeimarkten India, Rusland en Noord-Afrika. Dit biedt Škoda een wereldwijd verkooppotentieel van 1,5 miljoen auto’s per jaar. Binnen de Volkswagen Groep is Škoda verantwoordelijk voor deze regio’s. De productie van de KUSHAQ – het eerste Škoda-model dat in het kader van het INDIA 2.0-project op de Indiase markt wordt gelanceerd – is onlangs van start gegaan. Op de middellange termijn zijn er ook plannen om de KUSHAQ in andere opkomende markten aan te bieden.

‘Simply Clever 2.0’: Škoda blijft ook in het digitale tijdperk functioneel

De derde prioriteit, ‘ENGAGE’, omvat specifieke doelstellingen op het gebied van digitale klantervaring, duurzaamheid, diversiteit, evenals onderwijs en opleiding. De Tsjechische autofabrikant wil onder meer de benchmark worden voor een Simply Clever User Experience. Elke klant moet een Škoda-model of -dienst van meet af aan intuïtief kunnen bedienen.

50% minder vlootemissie

Škoda AUTO intensiveert de duurzaamheidsinspanningen en scherpt milieudoelstellingen verder aan. De onderneming wil de emissies van haar modellengamma met meer dan 50% verminderen ten opzichte van 2020 en produceert vanaf 2030 in alle Tsjechische en Indiase fabrieken auto’s met een CO2-uitstoot van nul. De productie in Vrchlabí is al sinds eind vorig jaar CO2-neutraal. Het strategische plan ‘NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2030’ legt tevens nog meer de nadruk op het thema diversiteit; in 2030 zal één op de vier managementposities door een vrouw worden bekleed. Voor Škoda AUTO zijn diversiteit, inclusie en gelijkheid integrale componenten van een bedrijfscultuur die gekenmerkt wordt door openheid en tolerantie. Als onderdeel van het radicale transformatieproces stimuleert de Tsjechische autofabrikant bovendien de opleiding en bijscholing van zijn werknemers en zal tussen 2022 en 2030 bijna 500 miljoen euro investeren om banen voor de toekomst veilig te stellen.

Leidende principes: efficiëntie en eenvoud

Om de doelstellingen van het ‘NEXT LEVEL – Škoda STRATEGY 2030’ te realiseren, richt Škoda zich op efficiëntie en eenvoud – twee sterke punten die de Tsjechische autofabrikant altijd hebben gekenmerkt. Het doel is om kostenleiderschap te bereiken ten opzichte van de voornaamste Europese concurrenten, gekoppeld aan een duurzaam verkooprendement van minimaal 8% (streefwaarde). Tegelijkertijd is de onderneming op consequente wijze bezig haar processen te vereenvoudigen en de bureaucratie en complexiteit te verminderen om nog flexibeler te worden. Zo moet bijvoorbeeld de complexiteit van het aanbod op de middellange termijn met 40% worden verminderd door de geleidelijke elektrificatie van het modellengamma.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.