Škoda Enyaq duurzame materialen hero mobiel

6 juli 2024

In deze Enyaq zitten oude matrassen en frituurolie verwerkt

De Škoda Enyaq die je hier ziet, is niet afgedankt omdat het voorportier wel heel ver open gaat en een achterportier ontbreekt. Dit showmodel heeft juist een heel belangrijke rol, omdat het maar liefst twintig ideeën voor het gebruik van duurzame materialen bevat. 

Officieel heet de auto IVET Show Car, maar die naam mag je meteen vergeten. Wat je moet onthouden is zijn missie. Hij laat zien hoe in de auto-industrie meer gebruik kan worden gemaakt van duurzame materialen. Denk aan gerecyclede bumpers en interieurpanelen die voor een deel gemaakt zijn van oude matrassen. 

Nu vraag je je misschien af: oude matrassen in mijn Škoda? Maar veel ideeën vinden daadwerkelijk hun weg naar productiemodellen. "De showauto laat zien op welke plekken dit is gebeurd. Die zijn bij een normale auto niet zichtbaar, vandaar dat we de carrosserie open hebben gemaakt", vertelt Petr Kraus van technische ontwikkeling bij Škoda.

dsc8910-9fa9ea6e

Minder afhankelijk van olie

In vergelijking met de Škoda Enyaq die je in de showroom vindt, bevat de showauto meer dan het dubbele aan gerecycled kunststof. Petr: "Na 2030 moet ten minste 25 procent van het kunststof dat in auto's wordt gebruikt gerecycled en dus duurzaam zijn. Bij Škoda willen we niet zo lang wachten en zijn we nu al aan de slag gegaan. Met als doel de ecologische voetafdruk van onze productie drastisch te verkleinen. Daarbij willen we minder afhankelijk zijn van olie, die normaal gebruikt wordt om kunststoffen te maken."

Een van de oplossingen is de toepassing van mono-materiaal. "De bekleding van stoelen en de binnenkant van portieren bestaat nu uit tot wel drie aan elkaar gelijmde lagen van verschillende materialen. Hierdoor is deze niet recyclebaar. De lagen van mono-materiaal zijn allemaal gemaakt van oude plastic flessen. Daardoor is deze bekleding wel recyclebaar", legt Dalibor Kopáč uit, bij Škoda verantwoordelijk voor duurzame materialen. 

"Het mooie is dat de eigenaar van de auto het verschil niet merkt; het materiaal voldoet aan alle strenge eisen van Škoda op het gebied van hoe bekleding eruit moet zien en moet voelen."

Verminderen van de afvalstapel

En hoe zit het met de eerder genoemde oude matrassen? Dalibor: "Die worden gebruikt voor geluidsisolatie of vloerdemping. Het kan nog 'gekker': van weggegooide yoghurtbekers maken we de binnenbekleding van porteren. Verder zijn de bumpers van de showauto gemaakt van oude bumpers en hebben we bij de afdekking van de dorpels gebruik gemaakt van oud frituurvet. De binnenkant van de wielkasten bestaat voor een deel uit de kunststof behuizing van oude accu's. Hoe vreemd dit allemaal misschien ook klinkt, het levert een grote bijdrage aan het verminderen van de afvalstapel."

dsc8970-c392fddd

Duurzaamste Enyaq tot nu toe

In totaal zitten in de showauto 340 plastic flessen van anderhalve liter verwerkt. Verder 22,6 kg aan oude bumpers, en 4,6 kg aan oude accu's. Er is 2,9 liter frituurolie gebruikt en 13,2 kg oude matrassen. Al met al moet dit wel de duurzaamste Škoda Enyaq tot nu toe zijn. 

Škoda Enyaq op voorraad