De actieradius van een elektrische auto volgens de fabrieksopgave pakt in de praktijk vaak een stuk minder zuinig uit. Daar zijn allerlei oorzaken voor, zoals de weersomstandigheden, de accukwaliteit en –leeftijd en de rijstijl van de bestuurder. Bij benzine- en dieselauto’s spelen deze factoren ook mee in het verbruik. Als bestuurder kunt u uw rijstijl aanpassen om de range van uw elektrische auto te vergroten. Hieronder leest u enkele tips.
Cruise Control
Maak gebruik van cruise control. Hiermee zorgt u voor een constante snelheid en daarmee verbruikt u minder energie. U kunt niet alleen cruise control gebruiken, maar ook allerlei andere hulpmiddelen van uw auto gebruiken. Elke elektrische auto beschikt wel over verschillende systemen die u efficiënter en constanter laten rijden. Dit is natuurlijk per merk en model verschillend. Neem een duik in uw auto en ontdek de mogelijkheden!
Rijdt u niet op cruise control? Let dan goed op uw snelheid. Wanneer u een gemiddelde hogere snelheid rijdt, heeft uw auto meer energie nodig. Als u uw gemiddelde snelheid verlaagt, komt dit niet alleen ten goede van uw actieradius maar u rijdt hiermee ook veiliger.
Sta zo min mogelijk stil
Dit vraagt om een goede planning waarmee u bijvoorbeeld files vermijdt. In de file heeft u te maken met veel stoppen en weer starten. Dit vraagt veel kracht van de elektromotor. Plan uw route dus wanneer mogelijk buiten de spits om de files te vermijden.
Vloeiend accelereren
De acceleratie van een elektrische auto is vaak indrukwekkend snel. Dat komt onder andere doordat de kracht gelijk beschikbaar is. Dit snelle accelereren kost echter ook veel kracht en dit gaat ten koste van de actieradius. Kies dus voor een vloeiende acceleratie en laat de auto uitrollen in plaats van hard te remmen. Tijdens het remmen laadt de auto op, maar door de snelheid die u verliest, kost het de accu ook weer kilometers.
Regeneratief remmen
Als u uw voet van het gaspedaal haalt, remt de auto af en laadt de accu bij. Als u dit op de juiste manier doet, kunt u veel winst halen bij de actieradius van uw auto. Laat de auto dus zoveel mogelijk uitrollen. Naast dat het een goede invloed heeft op de actieradius, scheelt het ook slijtage van uw remmen. Want bij regeneratief remmen worden de remschijven niet gebruikt, maar remt de auto af op de elektromotor.
Check uw bandenspanning
Als uw banden goed op spanning zijn, vermindert dit de weerstand op de weg en dat werkt natuurlijk positief op de range van uw elektrische auto. Daarnaast is het ook belangrijk voor uw veiligheid om een goede bandenspanning te hebben.
Minder bagage, meer bereik
Het klinkt logisch, maar neem geen of zo min mogelijk onnodige spullen mee. Hoe minder gewicht uw auto met zich meedraagt, hoe minder vermogen dit vraagt van de elektromotor.
Koele of warme auto?
Wilt u een heerlijk warme of juist een koele auto? Veel elektrische auto’s geven u de mogelijkheid om, door middel van bijvoorbeeld een app, uw auto vooraf af te koelen voor u gaat rijden. Doe dit vooral als uw auto nog aan de laadpaal is gekoppeld. Dan kost dit geen energie uit de accu. Als u de auto voor verwarmt, wordt vaak ook het accupakket al verwarmd. Als deze voor vertrek de optimale werktemperatuur heeft, is uw actieradius een stuk groter.
Wist u dat het uw auto veel energie kost om bijvoorbeeld de verwarming en airconditioning te gebruiken? U kunt in plaats van de reguliere verwarming bijvoorbeeld ook uw stoelverwarming gebruiken. Hiermee is het ook heel behaaglijk in uw auto én bespaart u flink wat energie.
Wat zijn de leugens over elektrisch rijden?
Aan elektrisch rijden kleven ook een aantal mythes, onwaarheden of onduidelijkheden. Onderstaand vindt u een rijtje met onwaarheden:
In de winter behaalt u maar de helft van het bereik
Het is waar dat de accu’s bij koud weer minder goed werken. Rond het vriespunt verliest uw auto wel een paar procent aan capaciteit, maar pas als het echt heel erg hard vriest dan wordt dat effect substantieel.
Elektrische auto’s zijn alleen geschikt voor korte ritjes
Toen de elektrische auto op de markt kwam, zo’n tien jaar geleden, was de range een stuk kleiner dan nu. Tegenwoordig is de gemiddelde actieradius flink gestegen. Daarnaast groeit het aantal laadstations in ons land als kool. Onderweg even opladen is dus steeds makkelijker aan het worden. Dat betekent dat u gemakkelijk het hele land kunt doorrijden.
De accu van een elektrische auto is binnen enkele jaren versleten
De eerste generatie elektrische auto’s is intussen al meer dan 10 jaar oud en de gemiddelde achteruitgang van die batterijen is zeer gering. Daarnaast is het voor de fabrikanten van deze EV’s wettelijk verplicht om 8 jaar of 160.000km garantie te geven op bijvoorbeeld het accupakket.
Het opladen van een elektrische auto kost veel tijd
80% van de elektrische auto’s wordt thuis of op het werk opgeladen. Daarnaast maken de snellaadnetwerken in Nederland het mogelijk om de accu van een elektrische auto in twintig minuten voor het merendeel op te laden
Ik kan niet op vakantie met een elektrische auto
De nieuwe generatie elektrische auto rijdt gemiddeld al 300 à 450 kilometer op één volle accu. Daarmee rijdt u moeiteloos heel Nederland door. Ook als u buiten Nederland gaat, zit u goed. In heel Europa zijn momenteel ruim 160.000 publieke laadpalen en snelladers en deze aantallen nemen alleen maar toe. Reken op ongeveer 1,5 tot 2 uur laadtijd wanneer u een reis maakt van 1.000 kilometer. Dat klinkt misschien als veel extra tijd, maar met een benzine of dieselauto neemt u ook pauzes om te tanken of even de benen te strekken.
Ook bij een elektrische auto is gedegen onderhoud van belang. Wij informeren u graag wat voor onderhoud uw auto nodig heeft en wat de onderhoudsinterval van uw elektrische auto is.