Škoda maakt zijn modellen zuiniger met behulp van mild hybride-techniek. Bij jou roept dat vast enkele vragen op. Hoe werkt dat? Wat is het verschil met een gewone hybride auto? En waarom hebben sommige hybrides een stekker maar andere niet?
Denk je eindelijk te weten wat een hybride auto is, blijken er verschillende soorten te bestaan. Wees gerust: hybride auto's vallen in slechts drie groepen: mild hybride, 'gewoon' hybride en plug-in hybride.
Eigenlijk is het best simpel: alle hybride auto's hebben een verbrandingsmotor met een elektrische hulpmotor en een batterij voor de stroom. Maar afhankelijk van het soort hybride, variëren ze in kracht en formaat. De elektromotor en accu zijn klein in de mild hybride, medium in de gewone hybride en groot in de plug-in hybride - alsof je een cola bestelt.
Hoe werkt een mild hybride auto?
De mild hybride auto mag dan de kleinste elektrische hulpmotor en batterij hebben, dat elektromotortje is een manusje van alles op het gebied van brandstofbesparing. Direct gekoppeld aan de krukas, kan hij de verbrandingsmotor actief ondersteunen met een elektrische vermogensboost.
Tevens doet de hulpmotor als dienst als startmotor en als generator. Dus bij uitrollen of remmen zet hij bewegingsenergie van de auto om in elektrische energie voor de batterij. De opgeslagen energie wordt dus gebruikt voor de vermogensboost, handig bij snel optrekken en inhalen, maar voedt ook de 12-volt batterij. En helpt om de auto te laten uitrollen terwijl de motor volledig is uitgeschakeld.
Het terugwinnen van remenergie, de elektrische duwtjes in de rug en het actief uitschakelen van de verbrandingsmotor, drukken het brandstofverbruik. Denk aan een winst van ongeveer 0,4 liter benzine per 100 kilometer.
Wat is het verschil met een gewone hybride auto?
Nu je weet hoe een mild hybride functioneert, weet je eigenlijk ook hoe een gewone hybride werkt. Met als subtiel verschil dat zo'n conventionele hybride ook korte stukken op stroom rijdt. Zijn elektromotor is sterk genoeg om de auto in de stad zo'n 1 tot 2 kilometer uitstootvrij, dus zonder hulp van de verbrandingsmotor, voort te bewegen. En doordat je vaker op stroom in plaats van benzine rijdt, hoef je minder vaak te tanken.
Dat elektrische uithoudingsvermogen vraagt wel om een grotere batterij en die neemt meer ruimte in. Een auto-ontwerper moet daar vanaf de eerste technische tekening rekening mee houden. Terwijl voor de compacte techniek van een mild hybride vaak wel een plekje wordt gevonden in een bestaand ontwerp.
Waarom hebben sommige hybrides een stekker?
Als het gaat om zuinig rijden, ben je met een plug-in hybride baas boven baas. Met een volle batterij die zo groot is dat je hem zelf moet opladen, kun je gemiddeld genomen 50 kilometer op stroom rijden. Al die tijd doet de verbrandingsmotor niets en is het benzineverbruik dus nul. Wie vaak oplaadt, rijdt dus bespottelijk zuinig.
Met de plug-in hybride varianten van de nieuwe Kodiaq en nieuwe Superb maakt Škoda de volgende stap: Met de plug-in hybride varianten van de nieuwe Kodiaq en nieuwe Superb maakt Škoda de volgende stap: hun batterijen zijn dubbel zo groot (25,7 kWh) en dus bedraagt de elektrische actieradius maar liefst 100 kilometer. Ze ondersteunen zelfs snelladen, zodat je langs de snelweg kunt opladen tussen de volledig elektrische auto’s.
Voor wie een mild hybride al elektrisch genoeg is, zijn de nieuwe Kodiaq en Superb ook leverbaar met de 1.5 TSI mHEV. Waarbij ‘mHEV’ staat voor mild hybride. Hij is ook te bestellen voor de Octavia.