De actieradius is een van de allerbelangrijkste eigenschappen van een elektrische auto. Ontdek welke slimmigheden van Škoda ervoor zorgen dat de ENYAQ iV verder komt op een volle batterij.
Mensen die een elektrische auto overwegen, kijken voornamelijk naar het rijbereik. De prijs speelt een bijna net zo belangrijke rol. Met een vanafprijs van 40.780 euro en een WLTP-actieradius* tot 537 kilometer, slaat de Škoda ENYAQ iV twee vliegen in één klap.
Škoda heeft er alles aan gedaan om zijn elektrische SUV zo efficiënt en zuinig mogelijk te maken. Hier zijn 4 slimme oplossingen die de actieradius oprekken.
1. Super gestroomlijnd
De grote ENYAQ iV mag dan hoog en breed zijn, hij snijdt door de lucht als een slanke sportwagen (Cw-waarde: 0,257). Een lage luchtweerstand betekent een lager stroomverbruik en dus meer kilometers uit een volle batterij.
De elektrische SUV heeft zijn goede stroomlijn te danken aan zijn slimme ontwerp. Om precies te zijn de dichte grille, de vlakke voorruit, de aerodynamisch geperfectioneerde buitenspiegels en de dakspoiler. Maar ook de vlakke wagenbodem en de gladde carrosserie en speciale velgen.
2. De ENYAQ iV wint precies genoeg remenergie terug
Een van de prettigste eigenschappen van elektrisch rijden, is het terugwinnen van remenergie. Dus je nadert een rood verkeerslicht, laat het stroompedaal opkomen en je voelt de ENYAQ iV afremmen op de motor. Een balkje in het digitale instrumentarium laat zien dat de batterij wordt opgeladen. Gratis stroom! In een conventionele auto was die voorwaartse energie weggevloeid via de remmen.
Hoe krachtig de elektrische auto moet afremmen tijdens het uitrollen, kan verschillen per situatie en is smaakgevoelig. Daarom heeft de ENYAQ iV niet alleen een automatische stand en een krachtiger B-stand, hij kan ook geleverd worden met flippers achter het stuur. Hiermee heb je nog meer controle over het terugwinnen van de remenergie.
3. De ENYAQ iV kan het interieur energiezuinig verwarmen
Verbrandingsmotoren zijn net kacheltjes. Maar elektromotoren doen hun werk zo efficiënt, dat er niet genoeg restwarmte is om het interieur te verwarmen. Geen paniek, de ENYAQ iV heeft gewoon verwarming, maar die kan op koude dagen behoorlijk wat stroom verbruiken. Het energiezuinige alternatief is de optionele warmtepomp. Hiermee wordt het interieur zo efficiënt verwarmd, dat je meer stroom overhoudt voor het rijden. Het kan wel 30 procent van je actieradius schelen.
Gebruik ook vooral de optionele stoel- en stuurverwarming, want het stroomverbruik is minimaal en de hitte wordt direct op de gewenste plek aangebracht.
4. De ENYAQ iV helpt je met zuinig rijden
De ENYAQ iV heeft verschillende rijprogramma’s, waaronder een zuinige Eco-stand. Als je ooit twijfelt of je de volgende (snel)laadpaal wel gaat halen, schakel je die in. Of wanneer je gewoon extra zuinig wilt rijden. De motor presteert minder krachtig, de maximumsnelheid wordt verlaagd tot 130 km/h en de klimaatregeling springt in de zuinige modus. Alles om zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te wringen.
De Eco-Assist is een ander hulpmiddel om zo zuinig mogelijk te rijden. Hij geeft aanwijzingen op het instrumentenpaneel zodat je weet wat er komen gaat. Zoals het advies om het stroompedaal los te laten, omdat je verderop toch moet vertragen voor bijvoorbeeld een rotonde of snelheidslimiet. Het systeem gebruikt navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en sensoren en andere ‘ogen’ zoals radar en camera’s.
ENYAQ iV proefrijden
De ENYAQ iV is leverbaar als ‘60’ met een WLTP-actieradius* van 390 kilometer en als ‘80’ met 537 kilometer. Wil jij de ENYAQ iV proefrijden en zelf ervaren hoe elektrisch rijden werkt? Dat kan! Hij staat klaar bij jouw Škoda De Waal.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.