De autosportafdeling van Škoda vroeg of ze een Enyaq Coupé RS mochten lenen. Geen probleem, zeiden nietsvermoedende collega’s. Maar toen de auto terugkwam, vielen hun monden van verbazing open.
De collega’s van de Škoda-fabriek in Mladá Boleslav waar de Škoda Enyaq Coupé gemaakt wordt, moeten nog steeds op adem komen, zo ingrijpend is de elektrische coupé gewijzigd nadat-ie bij Škoda Motorsport gelogeerd heeft. Hiervoor hoef je alleen maar te kijken naar de reusachtige spoiler en de bizar gevormde buitenspiegels die voor een betere stroomlijn zorgen.
De auto is omgedoopt tot Enyaq RS Race en die naam is volkomen op zijn plaats. In de onderstaande video neemt rallyrijder Oliver Solberg je mee het circuit op:
Dichter op de weg
De Enyaq RS Race ligt 70 millimeter dichter op de weg en door de dik aangezette bumpers is hij breder dan de productieversie van de Enyaq Coupé RS. Door een superlicht én milieuvriendelijk alternatief voor carbon fiber (koolstofvezel) toe te passen, is de auto 316 kilogram lichter geworden. Het nieuwe materiaal bestaat uit plantaardige vezels en is gebruikt voor de bumpers, de spatborden, de achtervleugel, het dashboard, de deurpanelen en het dak.
Achterbank is foetsie
Het gezinsvriendelijke interieur is eruit gehaald en heeft plaats moeten maken voor kuipstoelen met racegordels en een veiligheidskooi. Voor een achterbank was geen plaats meer. En in de bagageruimte ligt een joekel van een reservewiel.
Rechtstreeks uit de autosport
De boefjes van Škoda Motorsport hebben nog meer gedaan. De carbon-keramische remschijven met enorme zilverkleurige remklauwen komen rechtstreeks uit de autosport. Om ervoor te zorgen dat ze niet oververhit raken, is het hele remkoelsysteem opgewaardeerd. De hydraulische handrem en sportpedalen vind je ook in de Škoda Fabia RS Rally2. En check dat racestuur!
Twee elektromotoren met 340 pk
De aandrijflijn met twee elektromotoren, 340 pk en een batterij van 82 kWh bleef gelijk. Maar omdat de Enyaq RS Race is afgevallen, gaat-ie nog sneller van 0 naar 100 km/h, namelijk in minder dan vijf seconden.
Meer dan een hobbyproject
De Enyaq RS Race is meer dan een hobbyproject van Škoda Motorsport. “Zijn duurzame oplossingen dienen als inspiratie voor toekomstige productiemodellen”, vertelt Johannes Neft van de raad van bestuur van Škoda. “De materialen van plantaardige vezels bijvoorbeeld. Die hebben geresulteerd in een aanzienlijke gewichtsreductie, iets wat ook interessant is voor nieuwe Škoda’s op de weg.”
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat De Waal Autogroep vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.