Sta je op het punt een Škoda ENYAQ iV te bestellen en denk je vaak te gaan snelladen? Dan wil je het laadvermogen opkrikken van 50 kW naar 100 of 125 kW.
Snelladen is een prachtige uitvinding. Het geeft mensen met een elektrische auto de vrijheid om kriskras door Europa te rijden. Raakt de accu leeg, dan stoppen ze bij een snellaadstation en na een poosje wachten zit de batterij vol en gaan ze weer verder.
Snelladen voor beginners
Hoe vlot het snelladen gaat, hangt af van twee dingen: de elektrische auto én de laadpaal. Het laagste laadvermogen van die twee is de bottleneck. Zo ontvang je bij een standaard snellaadpaal van 50 kW nooit meer dan 50 kW. Minder kan wel, als jouw EV bijvoorbeeld 40 kW ondersteunt. Bij de ENYAQ iV liggen de waardes mooi op één lijn, want hij wordt standaard geleverd met een laadvermogen van 50 kW. Dit is trouwens de norm voor betaalbare elektrische auto´s.
De techniek staat echter niet stil en Škoda werkt samen met Ionity om langs de belangrijkste snelwegen van Europa steeds meer laadstations van 350 kW te bouwen. Die zijn toekomstbestendig, want de eerste personenauto die kan opladen met 350 kW moet nog op de weg verschijnen.
Weet dat het tijdens snelladen gebruikelijk is om bij een laadstatus van 80 procent de kabel los te koppelen en weer te gaan rijden. Die laatste 20 procent zou te lang duren, aangezien de auto de stroomtoevoer bij circa 80 procent stap voor stap terugschroeft tot nog maar een paar kilowatt. In plaats van daarop te wachten, kun je beter vertrekken en na een lang stuk rijden weer van het volledige laadvermogen en een welverdiende pauze genieten.
Zo lang duurt snelladen met 50 kW
Hoe lang je moet wachten, hangt af van de accucapaciteit en de laadsnelheid. De iV 60 heeft een capaciteit van 58 kWh en de iV 80 levert zelfs 77 kWh. Laad je het pakket op tot 80 procent met de standaard 50 kW-snellader, dan duurt dat met de ENYAQ iV 60 ongeveer een uur (57 tot 62 minuten) en 74 tot 79 minuten met de iV 80.
Kortom, met de 50 kW-techniek is van echt snelladen eigenlijk geen sprake. Dat is niet erg wanneer je alle tijd van de wereld hebt, of weinig denkt te gaan snelladen omdat je thuis een laadpaal of wallbox hebt en je met een volle accu ver genoeg komt. Het alternatief is een ENYAQ iV bestellen met een hoger laadvermogen.
Zo lang duurt snelladen met 100 of 125 kW
Tegen meerprijs kan de iV 60 snelladen met 100 kW en de iV 80 ondersteunt optioneel 125 kW. Een iV 60 met 100 kW gaat van 10 tot 80 procent in ongeveer 35 minuten en de iV 80 met 125 kW doet er pak ´m beet 38 minuten over.
Hoe lang je precies moet wachten, kan per laadbeurt verschillen. De temperatuur van het accupakket speelt een belangrijke rol, maar je kunt ook net een laadstation treffen dat zijn dag niet heeft.
Conclusie: 25 tot 40 minuten besparen
De conclusie is simpel. Škoda-rijders die met hun nieuwe ENYAQ iV lange ritten gaan maken, doen er slim aan om de oplaadmogelijkheid van 100 of 125 kW te bestellen. Dat kan per laadbeurt zomaar 25 tot 40 minuten wachttijd schelen.