Elke Škoda-rijder heeft zijn of haar favoriete zithouding. Met het stuur precies zó en de stoel op exact déze hoogte. Maar is jouw zithouding wel veilig en wat valt er te verbeteren?
De zomervakantie staat voor de deur. Dat betekent de start van een heleboel autovakanties en hét moment om jouw zithouding achter het stuur eens tegen het licht te houden. Dat doen we met de meneer in het witte poloshirt. Robert Šťastný werkt bij Škoda’s onderzoeksteam voor verkeersveiligheid en demonstreert hoe jij achter het stuur zou moeten zitten.
Wees geen ‘onderzeeër’
Er zijn drie redenen om niet onderuitgezakt achter het stuur te zitten. Je zicht op het verkeer en je controle over de auto zijn niet optimaal. Ook sluit de veiligheidsgordel niet goed aan op je lichaam. Dat kan er bij een botsing voor zorgen dat je onder de riem door glijdt. “Daar is zelfs een technische term voor: ‘onderzeeëren’. Vervolgens blijft de veiligheidsgordel rond de nek haken, wat resulteert in verwurging”, waarschuwt Robert op nogal lugubere manier. Door simpelweg rechtop te gaan zitten, voorkom je deze ellende.
Zijn basisregel bij het verschuiven van de autostoel, is dat je benen nooit volledig gestrekt worden. Zelfs niet als je de pedalen helemaal indrukt tot aan de vloer. Je benen moeten op zijn minst licht gebogen blijven. “Anders worden de botten in de gewichten omhoog geduwd in het lichaam.” De beeldende beschrijvingen van Robert Šťastný beginnen ongemakkelijk te worden.
Afstand tot stuur wordt bepaald door airbag
Voor de afstand tot het stuur geldt een soortgelijk advies: houd je armen licht gebogen. Als je merkt dat je ze helemaal moet strekken om bij het stuur te komen, kun je dichterbij gaan zitten of het stuur naar je toe halen. De juiste manier om het stuur vast te pakken, is met je handen in de ‘kwart voor drie’-positie. Moderne stuurwielen zijn zo ontworpen dat dit prettig aanvoelt en van hieruit kun je allerlei manoeuvres maken. En mocht de airbag afgaan, dan bewegen je handen naar opzij, in de lege ruimte naast het stuur.
Je kunt ook té dicht op het stuur zitten. Dat heeft alles te maken met de timing van de airbag. De airbag moet de ruimte hebben om zichzelf helemaal te vullen en mag pas contact maken met het lichaam wanneer hij begint leeg te lopen.
De ideale afstand tussen stoel en stuur is snel gevonden. Leun comfortabel met je rug en schouders tegen de rugleuning en strek een arm uit – je pols hoort op de bovenkant van het stuur rusten. Vervolgens pak je met beide handen het stuur vast op ‘kwart voor drie’ om te checken of je ellebogen licht gebogen zijn. Robert Šťastný: “Tegelijkertijd moeten je benen ook licht gebogen zijn en dat zorgt altijd voor een compromis, aangezien de verhoudingen van lichaam en ledematen voor iedereen anders zijn.”
Vergeet de hoofdsteunen niet
En de hoofdsteun? “Het liefst zit de top van de hoofdsteun op dezelfde hoogte als de bovenkant van je hoofd. Maar als je lang bent, is het niet erg als de hoofdsteun iets lager zit. Maar wel altijd hoger dan je oren,” adviseert de veiligheidsexpert. Ditmaal zonder akelige voorbeelden van wat er mis kan gaan.
Tot slot de zithoogte of beter gezegd de hoofdruimte. Het advies is om een gebalde vuist aan speling tussen kruin en plafond aan te houden. “Zo loop je minder kans om je bovenste wervelkolom te beschadigen als de auto omslaat.” Hopelijk heeft Robert Šťastný jou precies genoeg schrik aangejaagd om een veiliger zitpositie aan te nemen. Veel comfortabele én veilige kilometers toegewenst.