Wie de stap naar een elektrische auto wil maken, maar nog een beetje huiverig is, moet vooral verder lezen. Een elektromotor is juist verrassend eenvoudig en dat levert veel voordelen op.
De elektromotor is ouder dan je denkt. Eigenlijk net zo oud als de verbrandingsmotor. Toen auto’s steeds meer ingeburgerd raakten, kon je al een van de twee kiezen. Maar omdat de actieradius nog te wensen overliet en je laadpalen met een vergrootglas moest zoeken, won uiteindelijk de verbrandingsmotor.
Enorme stappen
Inmiddels zijn we jaren verder en heeft de verbrandingsmotor, maar ook de elektromotor enorme stappen gemaakt. Een voordeel van een elektromotor is dat-ie heel efficiënt is. Met een rendement van ongeveer 80 procent gaat er bijna geen energie verloren. De energie wordt juist optimaal benut.
Elektromotor kort uitgelegd
Grof gezegd bestaat een elektromotor uit een vast deel (de stator) met hierin een draaiend element (de rotor). Die opzet is sinds de uitvinding van de elektromotor in de eerste helft van de 19de eeuw niet wezenlijk veranderd. Beide onderdelen zijn magnetisch en trekken elkaar aan. Het draaien van de motor ontstaat door veranderingen in het elektromagnetische veld. Die worden veroorzaakt door stroom.
2 soorten
Er worden tegenwoordig twee soorten elektromotoren gebruikt: synchrone en asynchrone elektromotoren. De eerste categorie is efficiënter over een breed snelheidsbereik. De asynchrone motor is juist perfect voor het leveren van piekvermogen. Zowel de Škoda Enyaq als de nieuwe Škoda Elroq is uitgerust met een synchroonmotor voor een zo laag mogelijk verbruik.
De Enyaq Coupé RS is uitgerust met twee elektromotoren: een synchroonmotor voor de achterwielen en een asynchroon exemplaar op de vooras. Hierdoor ontstaat vierwielaandrijving.
Één vloeiende beweging
Een elektromotor biedt verschillende voordelen. Een ervan is de soepele krachtoverbrenging. Dat merk je meteen als je wegrijdt. In één vloeiende beweging ga je vooruit. Het maximumkoppel staat direct paraat. Dat merk je. Wie het ‘gaspedaal’ stevig intrapt, schiet als het ware naar de horizon. Dat is best even wennen, maar al snel wil je niets anders meer.
Minder slijtage
Een ander voordeel van een elektromotor is dat-ie weinig onderdelen heeft. Slijtagegevoelige onderdelen ontbreken helemaal, zodat je auto minder onderhoud nodig heeft. Dit scheelt weer in de portemonnee. Wat ook in je voordeel werkt, is dat een elektrische auto vaak ruimer is dan een auto met verbrandingsmotor, doordat er bijvoorbeeld geen uitlaatsysteem is die ruimte opslokt.
Dubbelrol
Nog een voordeel is dat een elektromotor een dubbelrol speelt. Zodra je remt, werkt hij als generator en slaat hij de energie die hierbij vrijkomt op en gebruikt hij deze voor de accu. Afremmen op de motor kan in verschillende standen, van uitrollen tot stevig vertragen. In beide gevallen gebruik je de wielremmen niet, die hierdoor minder snel slijten.
Recyclebaar
Tot slot kunnen bepaalde onderdelen van een elektromotor worden gerecycled, zoals die van aluminium en koper. De volgende stap is het reduceren van dure, zeldzame materialen in de magneten van de synchroonmotor. Škoda streeft ernaar om het gebruik hiervan te minimaliseren of zelfs te elimineren.
Voorraad Škoda Enyaq
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat De Waal Autogroep vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.