Škoda werkt in het diepste geheim aan een auto die je eerder verwacht van een exotisch sportwagenmerk. Het definitieve ontwerp is nog in nevelen gehuld, maar de volgende video geeft je al een aardig beeld van hoe spectaculair deze Škoda wordt.
Je zal toch maar designer bij Škoda Motorsport zijn en op een druilerige dag te horen krijgen dat je een raceauto op basis van de toch al niet kinderachtige RS-uitvoering van de Škoda Enyaq Coupé mag ontwerpen. Dan ziet je werkdag er opeens een heel stuk zonniger uit. Dit is daadwerkelijk gebeurd en dus werkt Škoda Motorsport momenteel aan een auto die de Škoda Fabia RS Rally2 doet verbleken.
Meer dan een uitprobeersel
“Škoda Motorsport heeft zijn eerste elektrische raceauto in 2021 ontwikkeld. Sindsdien hebben we veel bijgeleerd en nu is de tijd aangebroken om al deze ervaring zo goed mogelijk toe te passen op het model waaraan we nu werken, de Škoda Enyaq RS Race concept. Het blijft niet bij uitprobeersels en schetsen; we gaan de auto daadwerkelijk maken. Hij laat zien hoe we het DNA van Škoda Motorsport op duurzame wijze in de productieauto’s van Škoda integreren,” vertelt Michal Hrabánek, hoofd Škoda Motorsport.
Gespierde spatborden
Ten opzichte van de Enyaq Coupé RS krijgt de Enyaq RS Race een verbreed en verder verlaagd onderstel. De schokdempers worden vervangen door speciale race-exemplaren en de elektrische SUV komt op 20-inch wielen met laagprofielbanden te staan. Voor een nog betere stroomlijn krijgt de Enyaq RS Race andere bumpers en gespierde spatborden. Een diffuser en een enorme vleugel achterop moeten zorgen voor genoeg downforce zodat de auto als het ware aan het asfalt gekleefd zit.
“Alle aanpassingen hebben als doel de aerodynamica te verbeteren, de neerwaartse druk te verhogen en de koeling van de onderdelen te optimaliseren”, legt designer Daniel Petr uit.
Twee zitplaatsen
De Enyaq RS Race krijgt een veiligheidskooi en de vijfpuntsgordels die je ook in racewagens ziet. Denk niet dat je hele gezin kan meegenieten, want er zitten slechts twee zitplaatsen in. Dus één voor de bestuurder en één voor zijn passagier, al kun je in dit geval beter spreken van een navigator. Veel interieurdelen worden vervangen door lichter composietmateriaal. Ook de aandrijflijn wordt op punten aangepast, maar Michal benadrukt dat de elektromotor en het batterijpakket rechtstreeks uit de Enyaq Coupé RS komen.
Meer dan alleen plezier
“De auto ziet er waanzinnig uit en we kunnen niet wachten om hem aan de wereld te tonen. Het is een belangrijk model waarmee we willen aantonen dat we niet alleen vanwege ons plezier aan autosport doen; de ervaringen die we tijdens het racen opdoen, worden gebruikt om de productieauto’s van Škoda verder te verbeteren en alle medewerkers te inspireren”, besluit Michal.