Luchtweerstand speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van moderne Škoda’s. Maar de volgende 3 modellen uit het verleden bewijzen dat Škoda ook vroeger veel aandacht had voor aerodynamica.
Je ziet aan de Škoda 935 Dynamic (1935), de Škoda Popular Monte Carlo (1937) en de Škoda Rapid OHV (1940) direct dat de ontwerpers een goede stroomlijn belangrijk vonden.
“Grappig om te weten is dat ze een betere stroomlijn hebben als ze achteruit rijden”, vertelt Jan Jagrik, hoofd aerodynamica bij Škoda. “Dat zie je er ook wel aan af; de voorkant is minder aerodynamisch vanwege de rechtopstaande grille, koplampen en voorruit. De achterkant is duidelijk ronder en vloeiender en klieft als het ware door de lucht.”
Druppelvorm
In de jaren 30 van de vorige eeuw kwam de aanleg van autowegen in een stroomversnelling. Auto’s konden steeds harder rijden en de luchtweerstand kreeg meer aandacht. Jan: “Autofabrikanten waaronder Škoda begonnen de meest aerodynamische vorm uit de natuur na te bootsen, de druppelvorm.”
Niet alleen voor de sier
“Daarom heeft de zwarte Škoda Popular Monte Carlo uit 1937 een taps toelopende achterkant en druppelvormige spatborden. De vin die vanaf het midden van het dak helemaal naar de onderkant van de achterklep doorloopt, is bedoeld voor extra stabiliteit. De roosters van de grille en de koplampen zitten daar niet alleen voor de sier, ze verbeteren ook de luchtstroom.”
De luchtwervelingen achter de auto zijn bijna 90 jaar later nog altijd iets waar de aerodynamica-specialisten van Škoda zich bijna dagelijks mee bezig houden. De achterbumper van de nieuwe Škoda Superb is dusdanig vormgegeven dat de wind zo vloeiend mogelijk langs de carrosserie gaat.
Gladde onderkant
“Een ander aandachtsgebied dat telkens terugkeert, zijn de spatborden. Bij de antracietkleurige Škoda 935 Dynamic zie je dat de achterste exemplaren halfdicht zijn. Dat heeft een heel gunstig effect op de stroomlijn”, aldus Vojtěch Jakubec, projectmanager aerodynamica bij Škoda. “Aan de andere kant werd vroeger nauwelijks aandacht besteed aan een gladde onderkant van een auto, iets wat we nu juist wel doen.”
Kopiëren en plakken
Kunnen we sommige ‘luchtige’ slimmigheidjes van vroeger niet kopiëren en plakken naar toekomstige Škoda-modellen, zoals de nieuwe elektrische Škoda Elroq? Vojtěch Jakubec: “Haha, was het maar zo’n feest. Veel maatregelen van toen zijn nu niet toepasbaar vanwege de huidige wetgeving. Vroeger waren er bijvoorbeeld geen regels om voetgangers te beschermen. Uitstekende delen die goed waren voor de luchtstroom, maar potentieel gevaarlijk voor zwakkere verkeersdeelnemers waren gewoon toegestaan.”
Slimme grille
Toch zie je bepaalde zaken terug op moderne Škoda-modellen. Zoals de slimme grille van de Škoda Rapid OHV, de blauwe auto op de foto’s. “Als de motor niet extra gekoeld hoefde te worden, kon de bestuurder een jaloezie laten zakken die de radiateur afschermde en tegelijkertijd voor een betere stroomlijn zorgde. Dat gebeurt nu nog, al hoeft de bestuurder zelf niks meer te doen en heeft de jaloezie plaatsgemaakt voor een modernere oplossing. Maar het principe is hetzelfde”, legt aerodynamica-specialist Josef Šiman uit.
Meesterwerk
De Škoda 935 Dynamic uit 1935 is een meesterwerk wat luchtweerstand betreft. Josef: “Wat het meest opvalt, zijn het druppelvormige silhouet, de taps toelopende achterkant, de naar achteren smaller wordende carrosserie en de eerder genoemde afgedekte wielkasten. Maar let ook op de details, zoals de afstand tussen de band en het spatbord die zo klein mogelijk is gehouden voor zo weinig mogelijk luchtwervelingen.”
Optimale flow
“Uiteindelijk gaat het erom de luchtstroom zo dicht mogelijk op de carrosserie te houden. En als de lucht op een bepaald punt van de carrosserie toch wordt weggeduwd, moet dit geleid worden met design. Een voorbeeld hiervan zijn de air curtains in de voorbumper van de vernieuwde Škoda Octavia. Die zorgen voor een optimale flow”, besluit Jan Jagrik.