Binnenkort onthult Škoda de vierde generatie van de FABIA. Sinds de introductie van de eerste FABIA in 1999, heeft de compacte gezinsauto bij elke nieuwe generatie een groeispurt gemaakt.
De eerste FABIA maakt zijn werelddebuut in september 1999 en groeit uit tot een van de populairste Škoda-modellen. Hij is bedoeld als opvolger van de Škoda FELICIA, maar ze bijten elkaar niet. Anderhalf jaar lang worden beide modellen naast elkaar geproduceerd. In slechts vijf jaar tijd rollen er 1 miljoen FABIA’s van de band, ondertussen staat de teller op 4,5 miljoen.
Eerste FABIA in drie varianten
Elk gezin vindt een FABIA die bij hen past, want Škoda brengt drie varianten van de eerste FABIA op de markt. De FABIA COMBI is met zijn grote kofferbak van 426 tot 1.225 liter de ruimste en één op de drie FABIA-gezinnen zwicht hiervoor. Voor de vierdeurs sedan is minder belangstelling. De vijfdeurs FABIA HATCHBACK is veruit het populairst en staat dan ook centraal deze terugblik.
De 3.960 millimeter lange FABIA HATCHBACK heeft een bagageruimte van 260 liter tot 1.016 liter. Om te bewijzen dat de nieuwe gezinsauto een van de veiligste auto’s in zijn soort is, voert Škoda botsproeven op hogere snelheid uit dan strikt noodzakelijk. Door 8 km/h sneller te rijden, worden de veiligheidsgordels en het incasseringsvermogen van de carrosserie extra grondig getest.
Tweede FABIA met meer ruimte zonder zwaarder te zijn geworden
In maart 2007 trekt Škoda het doek van de tweede generatie FABIA. Hij ziet er vriendelijk uit, want hij heeft hetzelfde familiegezicht als de ROOMSTER. Hij meet 3.992 bij 1.642 bij 1.498 millimeter en dat maakt hem 22 millimeter langer en 47 millimeter hoger dan zijn voorganger. De kofferbak groeit tot 300 liter. Wanneer je de achterbank neerklapt, ontstaat een laadruim van 1.163 liter.
Hoewel de FABIA groeit en meer ruimte biedt, is de tweede generatie niet zwaarder. Vele uren in de windtunnel bezorgen hem bovendien een lage luchtweerstand (Cw-waarde: 0,33). Onthoud dat getal voor later.
Derde FABIA: van vriendelijk naar stoer
In 2014 gaat de FABIA van vriendelijk naar stoer, met de introductie van de derde generatie. Op alle vlakken meer auto, dat is het idee achter het nieuwe model. Ruimte is wederom een belangrijk verkoopargument, maar gezinnen kicken ook op het geavanceerde infotainmentsysteem en het doordachte gebruiksgemak. Dat laatste is te danken aan de introductie van niet minder dan negen nieuwe de Simply Clever-oplossingen. De USB-poorten en de tablethouder voor de passagiers op de achterbank zijn hier voorbeelden van. Net als de dubbelzijdige kofferbakmat.
De bagageruimte wordt verder opgerekt: achter in de derde generatie FABIA HATCHBACK past 330 tot 1.150 liter. Om het stoere design kracht bij te zetten, heeft Škoda de auto breder en lager gemaakt. De lengte blijft bijna ongewijzigd. De derde generatie FABIA is 3.997 mm lang, 1.732 mm breed en 1.467 mm hoog. Zie jij jezelf al rijden in deze Škoda FABIA?
Vierde FABIA: nog langer, breder
Het is nog geheim hoe de vierde generatie FABIA eruitziet, maar zijn afmetingen delen we graag met je. Doordat-ie op het MQB-A0-platform staat, wordt de nieuwe FABIA opnieuw groter. Hij is 111 millimeter langer (4.108 mm) en 48 millimeter breder (1.780 mm) dan zijn voorganger. De wielbasis groeit met 94 millimeter. De inzittenden profiteren hiervan, want zij hebben meer ruimte dan ooit tevoren voor hun benen en bagage. De kofferbak heeft een indrukwekkende inhoud van 380 tot 1.190 liter.
Net als destijds bij de tweede generatie FABIA, weegt het nieuwe model bijna evenveel als zijn voorganger. Ondanks de behoorlijke groeispurt. En ook ditmaal speelt de luchtweerstand een belangrijke rol: had de tweede generatie nog een Cw-waarde van 0,33, de vierde generatie duikt daar flink onder met 0,28. Geen ander automerk in deze klasse doet Škoda dat na. Minder luchtweerstand zorgt automatisch voor een lager verbruik.
De nieuwe FABIA wordt leverbaar met 9 airbags, Adaptive Cruise Control, een haarscherpe Virtual Cockpit en 13 nieuwe Simply Clever-oplossingen.