In september 1997 onthult Škoda een designmodel van de nieuwe OCTAVIA COMBI. Het ontwerp valt zo goed in de smaak bij de bezoekers van de internationale autoshow in Frankfurt, dat de stationwagen bijna ongewijzigd in productie gaat.
De ontwikkeling van de moderne Škoda OCTAVIA begint in 1992, kort nadat het Tsjechische automerk onderdeel wordt van de Volkswagen Groep. Aanvankelijk zou de ruime gezinsauto zijn techniek delen met de Volkswagen Golf van de derde generatie, maar voor het nieuwe vlaggenschip uit Mladá Boleslav is alleen het beste goed genoeg. Škoda is er dan ook als de kippen bij om het compleet nieuwe A4-platform van de Golf IV en Audi A3 te gebruiken.
Škoda OCTAVIA COMBI steelt de show
De hatchbackversie van de Škoda OCTAVIA wordt in 1996 eerst onthuld. Škoda-klanten vallen als een blok voor het tijdloze en elegante ontwerp van Dirk van Braeckel. Een kwarteeuw later is de Belgische auto-ontwerper nog altijd content met de proporties van de auto.
Als hatchback biedt de OCTAVIA al bergen bagageruimte, maar tijdens de IAA in Frankfurt van 1997 laat de ontwerpstudie van de nog te verschijnen OCTAVIA COMBI de overtreffende trap zien. Op de autoshow schittert een paars studiemodel met een kofferbak van 548 tot 1.512 liter (met neergeklapte achterbank). De aanwezige autojournalisten zien in de praktische OCTAVIA ‘een moderne middenklasser die de strijd met de meeste Europese topmerken aankan’. De paarse auto op de foto bestaat nog altijd en wordt veilig bewaard in het magazijn van het Škoda Museum in Mladá Boleslav.
Zijkant carrosserie uit één stuk gemaakt
Škoda stelt niet alleen hoge eisen aan de techniek van de auto zelf, er wordt ook flink geïnvesteerd in de moderne machines die de OCTAVIA produceren. Een nieuw te bouwen productiecomplex in Mladá Boleslav huisvest onder meer een lasfabriek die in drie ploegen werkt en honderden carrosserieën per dag maakt. Škoda installeert zijn grootste pers ooit om het zijpaneel van de vierenhalve meter lange stationwagen uit één stuk te kunnen maken. De stampmatrijs alleen weegt al 63 ton en is op een tiende millimeter nauwkeurig.
Nederland is een stationwagenland
Serieproductie van de OCTAVIA COMBI start in februari 1998 en de officiële wereldpremière vindt plaats op 5 maart 1998 tijdens de Autosalon van Genève. De eerste auto’s worden uitgeleverd in mei van dat jaar.
In het eerste jaar is 15 procent van de verkochte OCTAVIA’s een COMBI. In 1999 stijgt het aandeel naar 36 procent en in 2001 loopt het op tot ruim 40 procent. Ondertussen zijn we toe aan de vierde generatie OCTAVIA. In Nederland is de COMBI al jaren veruit het populairst, maar wij zijn dan ook een echt stationwagenland.