Audi A5 e-hybrid quattro hero mobiel

25 maart 2025

Audi A5 e-hybrid quattro: geavanceerde plug-in hybridetechnologie en tot 108 km elektrische rijbereik

Audi breidt de recent gelanceerde Audi A5 modelfamilie verder uit met een nieuwe aandrijflijn die in Nederland een belangrijke rol gaat spelen. Naast de huidige modellen met een conventionele verbrandingsmotor levert Audi de A5 Limousine en Avant nu ook als krachtige, efficiënte e-hybrid quattro plug-in hybride, met een keuze uit twee vermogensniveaus. Een nieuwe generatie van de hoogvoltbatterij en het grotere regeneratieve remvermogen geven de nieuwe Audi A5 e-hybrid quattro-modellen een indrukwekkend elektrisch rijbereik tot zelfs 108 kilometer* (WLTP).

Met de nieuwe A5-familie is Audi begonnen aan het volgende hoofdstuk in zijn succesvolle geschiedenis van premium middenklassemodellen, voorzien van een modern en elegant design, state-of-the-art verbrandingsmotortechnologie en een geavanceerd bedieningsconcept. De nieuwe plug-in hybrideuitvoeringen die Audi nu voor de A5 Limousine en Avant introduceert, bieden klanten nog meer flexibiliteit en efficiëntie. Om de nieuwe PHEV’s nog herkenbaarder te maken, introduceert Audi per direct de nieuwe technologieaanduiding ‘e-hybrid’.

Audi A5 e-hybrid quattro

Twee vermogensversies

De nieuwe Audi A5 Limousine e-hybrid quattro en A5 Avant e-hybrid quattro zijn beide te bestellen in twee vermogensniveaus: met 220 kW/299 pk en 270 kW/367 pk. Die laatste is exclusief voorbehouden aan de Audi A5 e-hybrid quattro S edition Competition. De nieuwe aandrijflijn bestaat uit een 2.0 TFSI turbo-benzinemotor met een vermogen van 185 kW/252 pk en een elektromotor - geïntegreerd in de behuizing van de zeventraps S tronic - die maximaal 105 kW levert. Het maximale systeemkoppel is zelfs bij stationair toerental beschikbaar en bedraagt 500 Nm voor de 270 kW-variant en 450 Nm voor de 220 kW-versie. De A5 e-hybrid quattro met 270 kW accelereert in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u, de 220 kW-versie doet dat in 5,9 seconden. Beide noteren een topsnelheid van 250 km/u. De A5 e-hybrid quattro mag geremde aanhangers tot 1.900 kilogram (ongeremd: 750 kg).

Grotere hoogvoltbatterij

Het hart van de nieuwe Audi A5 e-hybrid quattro is de krachtige, 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) sterke hoogvoltbatterij. Het maximale AC-laadvermogen bedraagt 11 kW, waardoor de laadtijd van 0 tot 100 procent slechts 2,5 uur vergt. De hoogvoltaccu is achterin de auto geplaatst, onder de bagageruimte. 

Audi heeft de regeneratieve remprestaties aanzienlijk verbeterd. Bestuurders kunnen nu de mate van energieterugwinning in de EV-stand aanpassen met behulp van peddels achter het stuurwiel. De nieuwe A5 e-hybrid quattro rijdt in principe zo lang mogelijk op elektrische energie om de beschikbare acculading volledig te benutten tot aan de bestemming. Dit gebeurt op basis van routegegevens die zijn opgeslagen in het MMI navigatiesysteem. Overigens kan de A5 e-hybrid quattro ook automatisch energie terugwinnen, zonder actieve routegeleiding.

Vier luxe uitvoeringen

Audi levert de nieuwe A5 e-hybrid quattro met een keuze uit vier luxe uitvoeringen. De 220 kW/299 pk versie is er als:

  • Pro Line, met onder meer 18 inch lichtmetalen velgen, adaptieve cruise control, sportstoelen, stoelverwarming voor, Audi phone box light, parkeerassistent, 3-zone airconditioning en een achteruitrijcamera;
  • Advanced edition, met extra onder meer het Advanced exterieur, LED-koplampen plus, grootlicht assistent, Audi phone box en een frameloze dimmende binnenspiegel;
  • S edition, met extra onder meer 19 inch lichtmetalen velgen, sportonderstel, S line exterieur, S line interieur, S line dakspoiler (alleen Avant), zwarte hemelbekleding en het Ambiente lichtpakket plus

De krachtige, 270 kW/367 pk sterke aandrijflijn is exclusief voorbehouden aan het absolute topmodel, de Audi A5 e-hybrid quattro S edition Competition. Deze extra sportieve uitvoering krijgt aanvullend bijvoorbeeld het optiekpakket zwart mee, alsmede een S line interieur met twin leder bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, Matrix LED-koplampen plus, bijrijdersdisplay, 360 graden Topview camera en rode remklauwen.

Medio mei in Nederland

Prijzen van de Audi A5 Limousine e-hybrid quattro Pro Line beginnen bij € 57.490*. De Advanced edition is er vanaf € 59.490, terwijl de S edition begint bij € 61.490*. De vanafprijs van het sportieve topmodel, de A5 Limousine e-hybrid quattro S edition Competition voorzien van de 270 kW/367 pk sterke aandrijflijn, bedraagt € 71.990*. In alle gevallen heeft de Avant een vaste meerprijs van € 2.000.

De Audi A5 e-hybrid quattro modellen zijn met ingang van 27 maart te bestellen en te configureren op Audi.nl. Vanaf medio mei zijn de eerste exemplaren te rijden bij de De Waal Autogroep.

Energieverbruik:

  • Audi A5 e-hybrid quattro (270 kW): (brandstofverbruik (gewogen, gecombineerd): 2,7-2,1 l/100 km; stroomverbruik (gewogen, gecombineerd): 15,9-15,1 kWh/100 km; CO2-emissies (gewogen, gecombineerd): 61-47 g/km (98,2-75,6 g/mi); CO2-klasse (gewogen, gecombineerd): B)
  • Audi A5 e-hybrid quattro (220 kW): (brandstofverbruik (gewogen, gecombineerd): 2,6-2,0 l/100 km; stroomverbruik (gewogen, gecombineerd): 15,8-14,9 kWh/100 km; CO2-uitstoot (gewogen, gecombineerd): 60-45 g/km (96,6-72,4 g/mi); CO2-klasse (gewogen, gecombineerd): B)
Audi A5 Limousine e-hybrid quattro (1)

Ontdek onze Audi A5 voorraad

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie audi.nl.

** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.