Belangrijkste wijzigingen in het mobiliteitsbeleid 2025
Tijdens Prinsjesdag zijn belangrijke wijzigingen aangekondigd in het mobiliteitsbeleid voor 2025. Deze wijzigingen omvatten aanpassingen in de BPM (aanschafbelasting), motorrijtuigenbelasting, bijtelling, subsidieregelingen, de grijskentekenregeling, brandstofaccijnzen, reiskostenvergoeding, zero-emissiezones, en het openbaar vervoer. Het doel van deze nieuwe regelgeving is om de transitie naar emissievrije voertuigen te versnellen en de CO2-uitstoot te verminderen. In dit artikel vind je de belangrijkste punten per categorie.
BPM (Aanschafbelasting)
Belastingverhoging voor bedrijfswagens
De bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens vervalt per 1 januari 2025. Vanaf 1 januari 2025 wordt het bpm-bedrag voor bedrijfswagens tot en met 3.500 kg (categorie N1) van ondernemers berekend op basis van de CO₂-emissie. Hoe hoger die uitstoot, des te meer bpm er in de prijs van een bestelwagen wordt verwerkt. Zo wil de overheid ondernemers stimuleren om groenere keuzes te maken. Dit treft vooral voertuigen met verbrandingsmotoren (ICE's) vanwege hun hogere uitstoot. Elektrische bedrijfswagens (BEV’s) behouden wel hun vrijstelling, terwijl plug-in hybrides (PHEV's) minder bpm betalen door hun lagere uitstoot.
Belasting verhoging voor personenwagens
Met de start van het nieuwe jaar zijn er wijzigingen met betrekking tot BPM voor Plug-in Hybrides (PHEV's). Vanaf 2025 wordt de speciale BPM-tarieftabel voor PHEV's afgeschaft. Voorheen betaalden eigenaren van PHEV's een lager BPM-tarief per gram CO2. Door nieuwe, strengere Europese regels laten PHEV’s echter op papier een hogere CO2-uitstoot zien.
- Huidige BPM voor een PHEV met 50 g/km CO2-uitstoot: € 1.000
- Nieuwe BPM vanaf 2025 voor eenzelfde PHEV: €1.500
Het effect van de verhoogde BPM in 2025 is nog beperkt. In 2027 wordt echter een verdere stijging van de CO2-uitstoot verwacht, wat leidt tot een verdere verhoging van de BPM.
Motorrijtuigenbelasting
De huidige MRB voor emissievrije voertuigen tot 2026 nog € 0. Vanaf 2026 wordt een korting van 25% ingevoerd op de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor emissievrije voertuigen. Deze korting, die afhankelijk is van het gewicht van de auto, compenseert het zwaardere gewicht van de accupakketten. Deze korting blijft van kracht tot 2030, hierdoor blijven emissievrije voertuigen op lange termijn nog aantrekkelijk.
Bijtelling
Vanaf 2025 veranderen de bijtellingsregels. De bijtelling voor elektrische auto’s stijgt van 16% naar 17% tot een cataloguswaarde van € 30.000. Boven dit bedrag geldt het reguliere bijtellingstarief van 22%.
Subsidieregelingen
De subsidies voor de aanschaf van emissievrije personenauto's worden vanaf 2025 volledig stopgezet. Dit betekent dat er geen financiële steun meer beschikbaar is voor kopers van nieuwe elektrische voertuigen. Ook stopt eind 2024 voor zakelijke rijders de SEBA, de subsidieregeling voor bedrijfsauto’s. Wel kan er nog tot het eind van 2024 aanvraag gedaan worden op de SEPP subsidie, een subsidie voor elektrische personenauto's. Dit kan zolang de subsidiepot van € 60 miljoen niet leeg is. Op het moment is nog 32% van de pot beschikbaar.
Grijskentekenregeling
De grijskentekenregeling, beter bekend als de BPM-vrijstelling, vervalt per 1 januari 2025. Dit betekent een aanzienlijke kostenstijging voor bedrijfswagens, aangezien btw-ondernemers vanaf dat moment het standaard BPM-tarief moeten betalen. Een Volkswagen Crafter kan in 2025 wel € 25.000 meer kosten. Emissievrije voertuigen, zoals elektrische en waterstofbedrijfswagens, behouden echter hun vrijstelling. Hierdoor ontstaan grote prijsverschillen met voertuigen op fossiele brandstoffen. Het doel hiervan is om investeringen in duurzame alternatieven te stimuleren.
Brandstofaccijnzen
De huidige accijnsverlaging op benzine, diesel en LPG wordt met één jaar verlengd, zonder inflatiecorrectie. De tarieven blijven hetzelfde als in 2024: € 0,79 voor benzine, € 0,52 voor diesel en € 19 voor LPG.
Zero-emissiezones per 2025
Vanaf 1 januari 2025 kunnen gemeenten zero-emissiezones invoeren voor vracht- en bestelauto's in hun stad. In deze zones is het alleen toegestaan om voertuigen te gebruiken die geen schadelijke stoffen uitstoten. Dit betekent dat vracht- en bestelwagens uitstootvrij moeten zijn om in deze gebieden te mogen rijden. Gemeenten kunnen deze zones instellen binnen een bestaande milieuzone, ter vervanging daarvan, of in gebieden zonder eerdere milieuzones. Voor sommige voertuigcategorieën is er een overgangsregeling tot 2030, en er zijn ook vrijstellingen en ontheffingen voor bepaalde voertuigen.
Openbaar vervoer
Het kabinet kondigt aan dat de prijzen van het openbaar vervoer in 2025 verder zullen stijgen. Deze stijging komt voort uit inflatie, hogere energiekosten en nieuwe cao-afspraken. Verwacht wordt dat de tarieven voor treinkaartjes met gemiddeld 6% stijgen. Een treinkaartje van Alphen aan den Rijn naar Amsterdam Centraal gaat bijvoorbeeld van € 13,60 in 2024 naar € 14,78 in 2025.