Op de Nederlandse wegen zien we steeds vaker de iconische Volkswagen ID. Buzz rijden. De Waal Autogroep heeft sinds de marktintroductie december 2022 al heel wat buzzen de weg op gezet. Een succes, in onze ogen. En hoe ervaren onze klanten dat zelf? Wij vragen het aan ze in deze serie: De ID. Buzz in de praktijk.
Van Doorn, specialist in de buitenruimte sinds 1963, ontwerpen, vormen en onderhouden (bedrijfs-)terreinen, infrastructuur en groenvoorzieningen. Afgelopen juli leverde onze fleetsales afdeling de eerste Volkswagen ID. Buzz Cargo aan het Geldermalsens bedrijf. Op de foto's in dit artikel zie je de ID. Buzz Cargo van IMS. Deze dochteronderneming van Van Doorn helpt bij calamiteiten waarbij vervolgschade aan het milieu kan optreden.
Intussen rijden er vier in stijl bestickerde ID. Buzzen voor Van Doorn. We zoeken Kees-Arie Visser op, materiaalbeheerder bij het Infra bedrijf, om te vragen naar de ervaringen met de buzzen.
“Onze medewerkers zijn laaiend enthousiast over de ID. Buzz Cargo. De rust die het voertuig uitstraalt, wordt ook aan hen overgedragen. Er is echt een match met het product. Dat komt bijvoorbeeld door de prettige rijeigenschappen en de ruimte,” vertelt Visser. “Natuurlijk is de ID. Buzz Cargo duurder dan een Caddy Maxi. Maar het draait ook om de duurzame uitstraling.”
Van Doorn schrijft zich vaak in voor projecten voor de overheid en daarbij is een elektrisch wagenpark een must. Hiervoor gebruikten ze eerst de Volkswagen e-Crafter. Dat bleek in de praktijk niet de ideale oplossing. “We hadden een elektrische bedrijfsauto nodig met een grotere actieradius. De ID. Buzz Cargo was de eerste van Volkswagen die daaraan voldeed. De actieradius komt heel goed overeen met wat er op papier stond; per 100 kilometer verbruiken we zo’n 20 kWh.”
De materiaalbeheerder vertelt over de duurzame ambities van het bedrijf: “Om die gunningen te blijven krijgen, willen we in 2025 dat 75% van onze bedrijfswagens elektrisch is. 18 van de 153 bedrijfswagens zijn nu elektrisch."
In het begin was er binnen het bedrijf wat twijfel. Visser vertelt over het voorbeeld van chauffeur Jan. “Hij is 61 jaar oud en hoorde dat hij in zijn carrière nog de overstap mocht maken naar een elektrische bedrijfswagen. Ook Jan was sceptisch en dacht dat hij continu met de ID. Buzz bij de lader zou staan. En nu? Nu wil hij niet anders meer. Het comfort overtreft zijn verwachtingen. Net alsof je in een personenauto rijdt.”
Elektrische (bedrijfs)auto’s gaan gepaard met een goede standaard uitrusting. En dat ervaren ze bij Van Doorn ook, vertelt Visser: “Het voorverwarmen is een groot voordeel. Het is zo fijn om in een warme bus te stappen. Auto Hold is bij de stoplichten ook heel prettig. Dan hoef je je voet niet op het rempedaal te houden. De adaptive cruise control is ideaal; richting kruispunten en rotondes remt de buzz dan ook al lichtjes. Aan de lane assist moest ik echt wel even wennen. Over het algemeen is die optie een goede toevoeging maar op sommige plekken moet je wel echt even goed opletten welke lijnen hij aanhoudt.”
Of Visser de ID. Buzz Cargo aanraadt aan andere ondernemers? “Zeker weten! Het gebruiksgemak is echt een grote plus. Hij is hartstikke wendbaar en heerlijk om mee te rijden. Je moet het wel afwegen met bijvoorbeeld het trekgewicht natuurlijk. Daar tegenover heb je nauwelijks onderhoudskosten en is het goed voor de duurzame uitstraling van je bedrijf.”
Nog meer praktijkervaringen!
De ID. Buzz in de praktijk: Ruitech Solutions B.V.
Ruitech Solutions B.V. heeft intussen al drie bestickerde ID. Buzzen rijden. We spreken Eelse de Ruiter, oprichter en eigenaar van Ruitech Solutions B.V., om te vragen naar de ervaringen met de buzzen.
De ID. Buzz in de praktijk: Van Doesburg Woninginrichting
Van Doesburg Woninginrichting rijdt intussen ruim 3 maanden in de ID. Buzz. Vanuit De Waal Gorinchem leverden wij het bedrijf uit Meerkerk deze elektrische bedrijfswagen. Lees hier hoe het bevalt.
De ID. Buzz in de praktijk: Van Oort Transport
April 2023 nam Van Oort Transport hun Volkswagen ID. Buzz Cargo in gebruik. We vragen Simon van Oort, eigenaar van het Betuwse transportbedrijf, hoe de bus na 4 maanden bevalt.
Wil je ook laaiend enthousiaste medewerkers?
Bekijk de voorraad Volkswagen ID. Buzz Cargo hier.